‘Maak er maar iets van als: “Aan de kant, Ferrari, er is een nieuwe Pista.”’ Dat is wat er waarschijnlijk in een interne e-mail stond van het marketingteam van Abarth. Inderdaad, het is een vrij dappere strategie om zo snel na Ferrari’s sublieme 488 ook een Pista uit te brengen. Abarth heeft blijkbaar zin in een Italiaans potje knokken.

Oh ja, de Abarth 595

We zullen maar beginnen met je geheugen even op te frissen, na al die tientallen Abarth-modellen van de Fiat 500. De standaardversie is de 595 met 145 pk. Dan heb je ook nog de Turismo met 164 pk, de Competizione met 180 pk en de Esseesse, die ook 180 pk produceert. Niet genoeg keus voor je? Dan is hier voor jou de Abarth 595 Pista.

De Pista nestelt zich tussen de Turismo en de Competizione, en hoewel hij hetzelfde vermogen heeft als de eerste, geeft Abarth je wat pittige onderdelen mee om het gat te dichten. Met deze onderdelen en een enorme Garrett-turbo kan deze Pista meer koppel generen bij lagere toeren. In cijfers hebben we het over 230 Nm bij 2.250 tpm.

Wat is er verder anders aan de Abarth 595 Pista?

De Pista is voorzien van een Koni-achterophanging en geventileerde remschijven voor en achter. Dan is er ook nog de geweldig klinkende actieve Record Monza-uitlaat – genieten. Aan de buitenkant is de Abarth 595 Pista voorzien van matgrijze lak met hier en daar limoengroene accenten. In het interieur zijn nieuwe stoelen gemonteerd waarin Abarth in het stikwerk laat zien dat ze 70 jaar bestaan.

Oftewel: eigenlijk is dit gewoon weer een nét iets andere versie van de bekende 595. Ergens zijn we toch wel een beetje teleurgesteld dat er geen grote veranderingen zijn. Aan de andere kant: kleine hete hatchbackjes kun je nooit genoeg hebben. De prijs voor de Abarth 595 Pista bedraagt 31.295 euro in Nederland en 24.415 euro in België.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)