
‘Maak er maar iets van als: “Aan de kant, Ferrari, er is een nieuwe Pista.”’ Dat is wat er waarschijnlijk in een interne e-mail stond van het marketingteam van Abarth. Inderdaad, het is een vrij dappere strategie om zo snel na Ferrari’s sublieme 488 ook een Pista uit te brengen. Abarth heeft blijkbaar zin in een Italiaans potje knokken.
Oh ja, de Abarth 595
We zullen maar beginnen met je geheugen even op te frissen, na al die tientallen Abarth-modellen van de Fiat 500. De standaardversie is de 595 met 145 pk. Dan heb je ook nog de Turismo met 164 pk, de Competizione met 180 pk en de Esseesse, die ook 180 pk produceert. Niet genoeg keus voor je? Dan is hier voor jou de Abarth 595 Pista.
De Pista nestelt zich tussen de Turismo en de Competizione, en hoewel hij hetzelfde vermogen heeft als de eerste, geeft Abarth je wat pittige onderdelen mee om het gat te dichten. Met deze onderdelen en een enorme Garrett-turbo kan deze Pista meer koppel generen bij lagere toeren. In cijfers hebben we het over 230 Nm bij 2.250 tpm.
Wat is er verder anders aan de Abarth 595 Pista?
De Pista is voorzien van een Koni-achterophanging en geventileerde remschijven voor en achter. Dan is er ook nog de geweldig klinkende actieve Record Monza-uitlaat – genieten. Aan de buitenkant is de Abarth 595 Pista voorzien van matgrijze lak met hier en daar limoengroene accenten. In het interieur zijn nieuwe stoelen gemonteerd waarin Abarth in het stikwerk laat zien dat ze 70 jaar bestaan.
Oftewel: eigenlijk is dit gewoon weer een nét iets andere versie van de bekende 595. Ergens zijn we toch wel een beetje teleurgesteld dat er geen grote veranderingen zijn. Aan de andere kant: kleine hete hatchbackjes kun je nooit genoeg hebben. De prijs voor de Abarth 595 Pista bedraagt 31.295 euro in Nederland en 24.415 euro in België.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Kooptip: Fiat 500 Abarth met 500 pk

Tweedehands Fiat 500 Abarth begint betaalbaar te worden

Een elektrische Abarth 500, zou dat wat zijn?

Giannini 350GP4 is productieklaar

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

De Abarth 600e is de sterkste auto van het merk ooit, maar er zijn nog wat vraagtekens

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
