Het idee van de Abarth 595 is geniaal: pak een van de kleinste auto’s uit het Fiat-gamma en geef ‘m meer vermogen dan bijna alle andere modellen. Maar met 180 pk zijn de kleine hete hatches niet zo volslagen idioot om in te rijden als je zou denken. Voor de overtreffende trap, die richting het krankzinnige gaat, moet je bij het Italiaanse bedrijf Giannini zijn.

Giannini presenteerde bijna twee jaar geleden de 350GP. Het concept volgde het recept van de oeroude Abarth 1000 TCR: een grotere motor achterin, achterwielaandrijving en flink uitgeklopte wielkasten. De 1,7-liter viercilinder uit de Alfa 4C produceerde 350 pk, vandaar ook de naam.

De definitieve productieversie pakt het praktischer aan. De 1,4-liter die altijd in de Abarth 595 ligt, blijft voorin liggen. Het vermogen stijgt met meer dan 100 pk naar de 300 pk en het koppel stijgt naar 350 Nm, wat nu de naam verklaart. Het vermogen gaat naar alle vier de wielen.

Het voordeel van deze lay-out is dat Giannini de achterbank kan laten zitten. Optioneel plaatst de Italiaanse autobouwer echter een volledige rolkooi, waardoor de bank alsnog verdwijnt. Giannini wist GRAM Torino Engineering te strikken om de 350GP4 te bouwen. In totaal zullen 100 exemplaren worden gemaakt; ze kosten zo’n 130.000 euro per stuk.

Reacties

  • Mikebike heeft op 6 augustus 2019 geschreven:

    Ik denk dat ze al verkocht zijn bij de eerste letter typen…
    Verzamel object, hup, direct de garage in ( naast de rest van exclusieve bolides )

    Reageer
  • Koopman heeft op 5 augustus 2019 geschreven:

    Via welk kanaal kan ik zo’n auto kopen

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)