Abarth gaat vrolijk verder waar het mee bezig was: leuke Fiats nog leuker maken. Sneller vooral. De Abarth Grande Punto, 124 Spider en vele varianten van de 500 zijn inmiddels alweer uit productie, maar van de 500e is er een elektrische variant. Nu is hier de Abarth 600e, een extra snelle en heftige versie van de Fiat 600e.
De auto is dermate spectaculair, dat Abarth zelfs foto’s meestuurt van een heftig driftend exemplaar. Dat wil niet zeggen dat deze auto is voorzien van 500 pk en achterwielaandrijving, maar wel dat er waarschijnlijk iets van speelse balans in het onderstel zit. Het is een gevalletje ‘gas los laten voor een bocht’ waardoor de kont iets omkomt. We vinden het fijn dat Abarth zich bekommert om dit soort triviale zaken. Dat doen wij namelijk ook.
Twee smaakjes
Je kunt de Abarth 600e in twee smaakjes krijgen: Turismo en de op 1.949 exemplaren gelimiteerde Scorpionissima. De Turismo is de instapper en heeft al 240 pk. Ter referentie, de gewone Fiat 600e heeft ‘slechts’ 156 pk. Standaard heeft de Abarth 600e een sperdifferentieel op de vooras, dat voorkomt dat alle 240 paarden naar één wiel gestuurd worden, maar naar beide. Van 0-100 km/u is in 6,2 seconden achter de rug, de topsnelheid is 200 km/u. Rijd je in ‘Turismo’-rijmodus, dan is de topsnelheid slechts 150 km/u.
In beide gevallen is de topsnelheid gelimiteerd, in beide gevallen om de accu te ontzien. Op hogere snelheid neemt de weerstand – en dus het verbruik – enorm toe en gaat de actieradius achteruit. Dat is de reden dat veel elektrische auto’s enorm snel naar de 100 km/u sprinten, maar een lage topsnelheid hebben. Gelukkig gaat het om maximale lol in de bochten en dat gaat wel lukken met Alcon-remmen, Stellantis Motorsport-sportonderstel en Michelin Pilot Sport EV-banden.
En de Abarth 600e Scorpionissima dan?
Een stapje hoger op de ladder staat de Abarth 600e Scorpionissima (dat is de paarse op de foto’s). Deze heeft maar liefst 280 pk te verdelen over de voorwielen. Ook hier is dat sperdifferentieel (gelukkig) standaard aanwezig. De Scorpionissima knalt in 5,9 seconden naar de 100 km/u. Qua topsnelheid is het gelijk aan de Turismo. Wel anders is dat je bij deze topversie een soundgenerator krijgt die het geluid van een verbrandingsmotor nadoet.
Lees ook: Deze nieuwe Abarth Pulse is alleen voor Brazilië (want hier wordt het merk elektrisch)
Qua actieradius is het een iets minder florissant verhaal. De Turismo haalt 322 kilometer, de Scorpionissima een kilometer minder. Nu komt dat door het hogere vermogen en de grotere weerstand van de grotere (20 inch) wielen. Het snelladen verdient nauwelijks die naam met 100 kW. Ook de prijzen zullen een groot succes in de weg staan. De Abarth 600e Turismo kost 44.990 euro, de Abarth 600e Scorpionissima maar liefst 49.990 euro. Maar dan kun je dus wel lol beleven en de kont om krijgen.
Reacties