
Bij Abarth zijn de nogal pietluttig als het om vermogen gaat. Zo is het vermogen van de Abarth 500e niet 114 maar 113,7 kW. Wel noemen ze dan weer een ronde 155 pk. Voor de sterkste auto die het Abarth ooit gebouwd heeft, laat het merk het weer bij een rond getal. De aankomende Abarth 600E komt binnenkort en moet 240 pk produceren.
Zoals je op de plaatjes kunt zien, is Abarth nog bezig met de testwerkzaamheden van de auto. Een naam voor de nieuwe auto noemt het merk nog niet, maar het heeft er alle schijn van dat dit dus de Abarth 600E moet worden. Het merk spreekt in het persbericht over ‘een motor’ met extreem hoge performance. Gaat Abarth dan 240 pk naar de voorwielen sturen?
Wat is nu de sterkste Abarth ooit gebouwd?
In de jaren ’70 werkten Abarth en Fiat aan een raceauto 2000 SE 027 heet. Met 280 pk moest dat de sterkste Abarth ooit zijn. Helaas raakte het geld tijdens de ontwikkeling op en stond de racer nooit aan de start van een officiële race. Dat maakt de Abarth 695 Biposto de sterkste Fiat met schorpioenlogo tot nu toe. Die auto stuurt 190 pk naar de voorwielen.
Voor de komende Abarth werkt het merk samen met de motorsportdivisie van Stellantis. Dit groepje medewerkers houdt zich bezig met Formule E, WEC en rallyauto’s voor klantenteams. Samen met Abarth hebben de autosportwerknemers een aangepaste versie het bestaande EV-platform van ontwikkeld dat Perfo-eCMP heet.
Verder is de ophanging sportiever afgesteld en monteren ze een ander sperdifferentieel en grotere remschijven. Dan zijn er extra sportieve banden voor extra grip, maar óók voor een verbeterde actieradius. Een bijzondere combinatie. Door dempingsmateriaal in de banden, moet je het rubber minder horen. Wanneer we de sterkste Abarth helemaal zien, vertelt het merk nog niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

De Abarth 600e is de sterkste auto van het merk ooit, maar er zijn nog wat vraagtekens

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
