
Natuurlijk kun je al bij Abt langs om je RS 3 naar een hoger niveau te tillen. Je vlugge A3 wordt dan omgetoverd tot een Abt RS 3-R met 500 pk en 600 Nm voor een sprintsnelheid van 3,45 seconden naar de 100 km/u. Voor wie dat te duur is, maar een gewone RS 3 dan weer niet genoeg is, kan nu bij Abt langskomen voor een RS 3-S-pakketje.
In plaats van 100 pk extra komt er nu 60 pk bij. Het koppel stijgt met 40 Nm in plaats van 60 Nm. Het resulteert in een 0-100-tijd van 3,6 seconden. De extra kracht komt van een toegevoegde ECU van Abt. De standaard boordcomputer zit er dus nog gewoon in waardoor je ook met de standaard 400 pk en 500 Nm kunt rijden wanneer je de extra ECU uitschakelt via de Abt-app. Via dezelfde app als net kun je extra 25 pk toevoegen en ook de begrenzer verleggen van 250 km/u naar 300 km/u. Dat is precies dezelfde topsnelheid als de RS 3-R.
De overige aanpassingen van Abt bij de RS 3-S
Ook cosmetisch gaat Abt natuurlijk aan de slag. Zo zijn er vier matzwarte uitlaateindes van RVS met een diameter van 95 millimeter, staan de Sportback en Limousine op 20-inch wielen met Goodyear-sportbanden en zijn koolstofvezel extraatjes zoals de diffuser en de nieuwe dakspoiler. Daarnaast staat de RS 3 dankzij Abt-veren 30 millimeter dichterbij de grond.
Eenmaal in de Audi vergeet je niet snel dat deze RS 3 is behandeld door Abt. Er zijn RS 3-S-emblemen op de vloermatten, op het dashboard en er verschijnt een Abt-logo op de grond wanneer je een deur opent. Daarnaast zit er een Abt-stickertje op de startknop ‘voor dat speciale moment wanneer je de sonore vijfcilinder tot leven brengt’.
De prijs van het pakket is een stuk goedkoper
Abt gaat niet voor jou een RS 3 kopen en die tunen, dus je zult zelf de auto moeten aanleveren. Voor het RS 3-S-pakket bij de Sportback-uitvoering betaal je 17.900 euro. Dat is een stuk goedkoper dan het R-pakket dat 40.200 euro kost. Ook de versie voor de Limousine is een stuk betaalbaarder. Je betaalt 16.600 voor het S-pakket terwijl de R 38.900 euro kost. Je zult een RS 3-R hebben gekocht en op de Autobahn worden bijgehouden door een RS 3-S…


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks
