
Natuurlijk kun je al bij Abt langs om je RS 3 naar een hoger niveau te tillen. Je vlugge A3 wordt dan omgetoverd tot een Abt RS 3-R met 500 pk en 600 Nm voor een sprintsnelheid van 3,45 seconden naar de 100 km/u. Voor wie dat te duur is, maar een gewone RS 3 dan weer niet genoeg is, kan nu bij Abt langskomen voor een RS 3-S-pakketje.
In plaats van 100 pk extra komt er nu 60 pk bij. Het koppel stijgt met 40 Nm in plaats van 60 Nm. Het resulteert in een 0-100-tijd van 3,6 seconden. De extra kracht komt van een toegevoegde ECU van Abt. De standaard boordcomputer zit er dus nog gewoon in waardoor je ook met de standaard 400 pk en 500 Nm kunt rijden wanneer je de extra ECU uitschakelt via de Abt-app. Via dezelfde app als net kun je extra 25 pk toevoegen en ook de begrenzer verleggen van 250 km/u naar 300 km/u. Dat is precies dezelfde topsnelheid als de RS 3-R.
De overige aanpassingen van Abt bij de RS 3-S
Ook cosmetisch gaat Abt natuurlijk aan de slag. Zo zijn er vier matzwarte uitlaateindes van RVS met een diameter van 95 millimeter, staan de Sportback en Limousine op 20-inch wielen met Goodyear-sportbanden en zijn koolstofvezel extraatjes zoals de diffuser en de nieuwe dakspoiler. Daarnaast staat de RS 3 dankzij Abt-veren 30 millimeter dichterbij de grond.
Eenmaal in de Audi vergeet je niet snel dat deze RS 3 is behandeld door Abt. Er zijn RS 3-S-emblemen op de vloermatten, op het dashboard en er verschijnt een Abt-logo op de grond wanneer je een deur opent. Daarnaast zit er een Abt-stickertje op de startknop ‘voor dat speciale moment wanneer je de sonore vijfcilinder tot leven brengt’.
De prijs van het pakket is een stuk goedkoper
Abt gaat niet voor jou een RS 3 kopen en die tunen, dus je zult zelf de auto moeten aanleveren. Voor het RS 3-S-pakket bij de Sportback-uitvoering betaal je 17.900 euro. Dat is een stuk goedkoper dan het R-pakket dat 40.200 euro kost. Ook de versie voor de Limousine is een stuk betaalbaarder. Je betaalt 16.600 voor het S-pakket terwijl de R 38.900 euro kost. Je zult een RS 3-R hebben gekocht en op de Autobahn worden bijgehouden door een RS 3-S…


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
