Natuurlijk kun je al bij Abt langs om je RS 3 naar een hoger niveau te tillen. Je vlugge A3 wordt dan omgetoverd tot een Abt RS 3-R met 500 pk en 600 Nm voor een sprintsnelheid van 3,45 seconden naar de 100 km/u. Voor wie dat te duur is, maar een gewone RS 3 dan weer niet genoeg is, kan nu bij Abt langskomen voor een RS 3-S-pakketje.
In plaats van 100 pk extra komt er nu 60 pk bij. Het koppel stijgt met 40 Nm in plaats van 60 Nm. Het resulteert in een 0-100-tijd van 3,6 seconden. De extra kracht komt van een toegevoegde ECU van Abt. De standaard boordcomputer zit er dus nog gewoon in waardoor je ook met de standaard 400 pk en 500 Nm kunt rijden wanneer je de extra ECU uitschakelt via de Abt-app. Via dezelfde app als net kun je extra 25 pk toevoegen en ook de begrenzer verleggen van 250 km/u naar 300 km/u. Dat is precies dezelfde topsnelheid als de RS 3-R.
De overige aanpassingen van Abt bij de RS 3-S
Ook cosmetisch gaat Abt natuurlijk aan de slag. Zo zijn er vier matzwarte uitlaateindes van RVS met een diameter van 95 millimeter, staan de Sportback en Limousine op 20-inch wielen met Goodyear-sportbanden en zijn koolstofvezel extraatjes zoals de diffuser en de nieuwe dakspoiler. Daarnaast staat de RS 3 dankzij Abt-veren 30 millimeter dichterbij de grond.
Eenmaal in de Audi vergeet je niet snel dat deze RS 3 is behandeld door Abt. Er zijn RS 3-S-emblemen op de vloermatten, op het dashboard en er verschijnt een Abt-logo op de grond wanneer je een deur opent. Daarnaast zit er een Abt-stickertje op de startknop ‘voor dat speciale moment wanneer je de sonore vijfcilinder tot leven brengt’.
De prijs van het pakket is een stuk goedkoper
Abt gaat niet voor jou een RS 3 kopen en die tunen, dus je zult zelf de auto moeten aanleveren. Voor het RS 3-S-pakket bij de Sportback-uitvoering betaal je 17.900 euro. Dat is een stuk goedkoper dan het R-pakket dat 40.200 euro kost. Ook de versie voor de Limousine is een stuk betaalbaarder. Je betaalt 16.600 voor het S-pakket terwijl de R 38.900 euro kost. Je zult een RS 3-R hebben gekocht en op de Autobahn worden bijgehouden door een RS 3-S…
Reacties