Voordat de verkoop van (de meeste) benzine- en dieselmotoren helemaal verboden wordt in 2035, moeten de motoren eerst een stuk schoner worden. Daar moet de nieuwe Euro 7-norm voor zorgen. Al eerder lieten diverse automerken en EU-landen zich kritisch uit over de Euro 7-norm, maar nu hebben acht landen een brief opgesteld waarin de bezwaren kenbaar worden gemaakt. Dit meldt Bloomberg.

Bulgarije, Frankrijk, Hongarije, Italië, Polen, Roemenië, Slowakije, en Tsjechië hebben een brief ondertekend met daarin het verzoek om de Euro 7-norm aan te passen. Deze landen vinden dat de eisen voor uitlaatgassen te streng zijn en hierdoor moeten automerken veel investeren om motoren zuiniger te maken. Deze investeringen kunnen beter richting de EV gaan, vinden ze.

Duitsland ondertekent de brief niet

De brief van de acht landen is verstuurd naar andere leden van de EU. Bijzonder genoeg ontbreekt de handtekening van Duitsland onder de brief. Ons buurland heeft een gigantische auto-industrie en bijvoorbeeld BMW liet al eerder weten dat de Euro 7-norm heel slecht zou zijn voor de economie en de werkgelegenheid. Van dit land zou je meer protest verwachten.

Duitsland ging wel eerder voor het verbod op benzinemotoren in 2035 liggen, en met succes. Door het protest van Duitsland werden de regeltjes voor 2035 iets versoepeld en mogen autofabrikanten nog wel verbrandingsmotoren verkopen als ze alleen op klimaatneutrale brandstoffen lopen. Het grootste deel van de automerken zal alsnog elektrische auto’s gaan verkopen.

Reacties

  • Chris heeft op 24 mei 2023 geschreven:

    Die Maarten weet het verschil tussen verassing en verrassing niet eens, dus laat hij zijn mond houden.

    Reageer
  • Henk heeft op 23 mei 2023 geschreven:

    Oh neee daar hebben we de Tesla spammer weer. Hoe irritant kan je zijn?!

    Reageer
  • Maarten heeft op 23 mei 2023 geschreven:

    Auto Industry’s EV Dilemma

    User
    Herschrijf : Het verhaal is simpel, de wetgeving is voor onze collectieve gezondheid, het verkleinen van luchtvervuiling.

    Het belang van de Europese autoindustrie is winst maken. Ze hebben hun zaken niet op orde en anderen wel (Tesla / Aziatische nieuwkomers).

    Ze staan nu voor een keuze, aanpassen en vol inzetten op hun EV modellen of via bekende methodes proberen de politiek te beïnvloeden op wetgeving / normen te versoepelen door te dreigen met vermindering van werkgelegenheid omdat ze hun zaken niet op orde hebben.

    Deze euro normering is geen verassing en wisten ze jaren geleden al aan zien komen. De jaren waarin de collectief de Aziatische nieuwkomers en Tesla niet serieus namen.

    ChatGPT
    Het verhaal is eenvoudig: de wetgeving is bedoeld voor onze collectieve gezondheid, om luchtvervuiling te verminderen.

    De Europese auto-industrie hecht echter meer belang aan winst maken. Ze hebben hun zaken niet op orde, terwijl anderen, zoals Tesla en opkomende Aziatische concurrenten, dat wel hebben.

    Nu staan ze voor een keuze: zich aanpassen en zich volledig richten op hun elektrische voertuigmodellen, of proberen de politiek te beïnvloeden door gebruik te maken van bekende methoden om de wetgeving en normen te versoepelen. Ze dreigen daarbij met het verlies van werkgelegenheid vanwege hun gebrekkige voorbereiding.

    Deze Europese normering is geen verrassing; ze waren er al jaren geleden van op de hoogte. Dit was een tijd waarin de Europese auto-industrie de opkomende Aziatische concurrenten en Tesla niet serieus nam.

    • Fact checker heeft op 23 mei 2023 geschreven:

      As this poster “Maarten” is known for his “alternative facts”, let’s bring some actual facts.
      Of the top-10 EV-car sales in Europe, 9 cars are made by various European manufacturers. The only remaining car is being sold at dump prices to get rid of access stock, deemed not representitive for actual demand figures according to industry experts. Therefore, the claim that European manufacturers are lagging behind, is proven to be incorrect.

      Reageer
    • Maarten heeft op 23 mei 2023 geschreven:

      Kijk heren ; hoe mooi chatGPT een stuk text net even wat strakker kan neerzetten.

      • @maarten heeft op 23 mei 2023 geschreven:

        Stop aub met dat gespam. Wij zijn er klaar mee.

        Reageer
      • Nee hoor heeft op 23 mei 2023 geschreven:

        Je bent nog net zo vervelend met je lappen tekst als altijd. Als je zoveel woorden nodig hebt om je ‘gelijk’ te halen dan zijn je argumenten over het algemeen te zwak om het ‘to the point’ te doen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Nee hoor Reactie annuleren

(verplicht)