De Citroën C1 en zijn broertjes van Peugeot en Toyota zijn ruim een jaar met pensioen. Ook de Volkswagen Up is aan zijn laatste ronde bezig. Langzaam maar zeker lijken de kleine kereltjes uit te sterven. Zo denkt ook de baas van Seat en Cupra, Wayne Griffiths, erover. Volgens Griffiths is de Euro 7-norm de reden voor het einde van het A-segment.

Ook de verzachtende regels die synthetische brandstoffen toelaat na 2035 is volgens Griffiths niet genoeg. Hij zegt dat het ‘een oplossing zou kunnen zijn voor luxemerken, zoals Porsche’. Het goedkopere segment zou volgens de topman tot een einde kunnen komen. Dat, terwijl er eigenlijk voor 2025 een elektrische Volkswagen ID.1 en equivalenten van Seat en Skoda gepland staan.

De Euro 7-norm als het einde van de kleine auto’s

‘Het toepassen zoals het nu is, zou betekenen dat we stopen met het bouwen van deze auto’s. Daarom lopen we een reëel risico om fabrieken te sluiten en duizenden banen te verliezen. Dat is iets dat niet acceptabel is voor ons of voor andere fabrikanten’, zegt Griffiths tegenover de Spaanse tak van Business Insider. Volgens de grote baas zit hem dat met name in de extra kosten.

‘Als we de Euro 7-regelgeving gaan toepassen, dan zouden de auto’s met 2.000 of 3.000 euro in prijs kunnen stijgen. Hierdoor zouden kleine auto’s niet meer toegankelijk zijn’, zegt Griffiths. Hij wil wel duidelijk maken dat Euro 7 een goede stap zou zijn, maar niet op deze manier: ‘Wij als autobedrijf, en de auto-industrie, zijn niet tegen Euro 7. We moeten het gewoon op de markt brengen op een manier die geen schade aanricht. Dat is alles wat we vragen.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear