Goed nieuws als je een Bugatti Chiron Pur Sport van 3 miljoen euro rijdt: je krijgt gratis een setje nieuwe achterbanden. Het slechte nieuws: je moet ze nu wel elke anderhalf jaar vervangen. En hoewel het vervangen geen 35.000 euro per set meer kost, zoals bij de Veyron, vermoeden we dat het alsnog iets duurder zal zijn dan een setje 15-inch EcoSavers van een Polo SlowMotion. De aanleiding is een terugroepactie. Michelin en Bugatti hebben een foutje gespot waardoor de achterbanden van de Chiron Pur Sport kunnen scheuren. Geen fijne gedachte bij een auto die 350 km/u haalt.

Het document van de NHTSA (een soort Amerikaanse Euro NCAP) geeft mooi weer hoe het euvel boven water kwam. Vorig jaar september spotte Bugatti op een prototype van de Chiron Pur Sport scheuren in het rubber nadat de druksensor van de banden een melding gaf. Er zijn geen foto’s van de scheuren, maar het zullen ongetwijfeld heel kleintjes zijn waardoor de banden heel gestaag leeglopen. Michelin ging op onderzoek uit en kwam met het advies om alle achterbanden te vervangen én het aantal kilometers per band te beperken.

Er wordt een nieuwe band ontwikkeld

Alle Bugatti Chiron Pur Sports moeten terug naar de dealer om daar twee nieuwe achterbanden te krijgen. Alle banden die al langer dan twee jaar in de opslag liggen, mogen niet meer worden gebruikt. De nieuwe banden moeten nu elke 3.000 kilometer of elke anderhalf jaar vervangen worden (net welke eerder komt). Voorheen was dit 4.000 kilometer of twee jaar. Dus zelfs als je nauwelijks met je Chiron rijdt, moet je eigenlijk elk anderhalf jaar naar de dealer voor banden.

Nu zullen eigenaren van de Chiron Pur Sport niet verlegen zitten om centjes, maar je wordt niet rijk door gemakzuchtig met je geld om te gaan. We zijn benieuwd of de eigenaren de toegenomen onderhoudskosten pikken. De vraag is trouwens wel in hoeverre de eigenaren er nog mee te maken zullen krijgen. Michelin werkt aan een nieuwe achterband waarbij het euvel is verholpen. Zodra deze band klaar is, mogen de eigenaren opnieuw langs de garage.

Eigenaren krijgen dus twee keer een setje verse achterbanden de komende tijd. Of de nieuw ontwikkelde banden dan wel weer elke twee jaar (of 4.000 kilometer) vervangen moeten worden, is niet bekend. De terugroepactie is aangekondigd in Amerika, waar negen exemplaren zijn verkocht. De totale productie omvat 60 exemplaren, dus er moeten minimaal 120 achterbanden van de Bugatti Chiron Pur Sport gewisseld worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)