Heel herkenbaar voor iedereen: heb je eindelijk je Bugatti Chiron binnen, is het toch niet helemaal wat je ervan verwacht. anders dan een Zalando-shirtje, kun je geen retourlabel op de koolstofvezel bips van deze auto plakken en hem opsturen. En het is ook niet alsof je hem dan maar in de kast houdt voor als je een keer ‘iets nodig hebt wat toch vies mag worden’. En zo werd de duurste auto van Nederland al heel snel weer verkocht en geëxporteerd. Twee jaar later horen we de reden achter de snelle verkoop.

In de Quote 500-podcast Mijn Eerste Miljoen vertelt ondernemer Jasper van Rooij over onder meer de aankoop van zijn Bugatti Chiron. Met een nieuwprijs van 3,7 miljoen euro was deze auto de aanvoerder in ons artikel van de duurste auto die ooit op Nederlands kenteken is gezet in 2021. Onthou dit artikel eventjes. Het zichtbare koolstofvezel op de achterkant was bijvoorbeeld een optie van ruim 223.000 euro en het dakraam was ruim 60.000 euro. Je herkent de Chiron Sport aan het plaatje met ‘YOLO’ in de frunk.

Waarom hij de Chiron kocht

De ondernemer kwam met allemaal theorieën waarom hij een dik wagenpark moest hebben, zo legt hij uit: ‘Ik had een garage en daar konden niet extreem veel auto’s in. Dan ga je zeggen: oké ik wil in elke categorie een auto hebben. Dus je hebt die supersport auto nodig, dus de Chiron. En in elke autocollectie hoort een Ferrari. En ja, Porsche 911 Turbo S Cabrio, die hoort er ook wel bij.’

Dan had hij naar eigen zeggen nog een paar Mini’s nodig, een auto voor de honden, een auto voor de chauffeur en een busje als ie naar Schiphol moest. Oh, en dan willen de kinderen af en toe ook nog wat rijden. ‘Dat rationaliseer je voor jezelf, want dat doen de mensen om je heen, dus dat ga jij dan ook doen’, geeft hij toe. Een knap staaltje recht praten wat krom is, dat iedereen met een autohobby wel herkent.

Waarom hij de Chiron al heel snel weer verkocht

‘Die Bugatti kwam ik heel snel op terug. Want ik had hem gekocht, hij werd afgeleverd, ik heb er een uurtje mee gereden en in die week stond ik op allerlei Instagram-pagina’s, social media en een week later kwam de lijst 10 duurste auto’s ooit op kenteken gezet in Nederland en daar stond ik op nummer één. Dus die heb ik verkocht, binnen een maand, ik heb er een uur in gereden’, vertelt hij.

We zeiden toch dat je het artikeltje even moest onthouden? De eigenaar vond de auto een te grote aandachtsmagneet. De kersverse Bugatti-rijder klopte aan bij Bernhards Exclusives in Woerden en die wist een koper te vinden in het buitenland. De dealer van het mooiere spul vertelt aan TopGear Nederland dat er nog geen 20 kilometer op de teller stond toen de Bugatti Chiron geëxporteerd werd.

De auto is weer terug in Nederland

‘Ik denk dat hij ongeveer quitte speelde op de auto’, vertelt Bernhard Exclusives ons. Voor wie vindt dat wij met onze lijstjes Bugatti’s de grens over pesten, hebben we goed nieuws: de auto is inmiddels terug in Nederland. Met ongeveer 3.500 kilometer op de teller kan hij nu van jou zijn voor 4.399.950 euro – en weer bij dezelfde dealer. Blijkt dat we afschrijving al die jaren compleet verkeerd hebben begrepen.

Een kleine waarschuwing van de eerste eigenaar: ‘Als je met zo’n auto rijdt, dat slaat ook helemaal nergens op, want je wordt ingehaald, mensen hangen buiten [de auto], dat is niet mijn ding.’ Wanneer Jasper naar gemeentes gaat voor vastgoedzaken, neemt hij toch graag de Mini van zijn vrouw, omdat het volgens de ondernemer ‘niet werkt’ als je met een heel dikke bak komt voorrijden.

Inmiddels is er een nieuwe ‘duurste auto van Nederland’

De Bugatti Chiron Sport van de ondernemer is inmiddels ingehaald door een andere Chiron. In 2022 kwam een Bugatti Chiron l’Ébé naar Nederland, waarvan het merk slechts drie exemplaren bouwt. Dit is de eerste auto in Nederland die op kenteken duurder is dan 4 miljoen euro. Deze auto komt waarschijnlijk niet vaak buiten, want voor zover wij weten is de Bugatti met 24-karaat goud bedekte onderdelen nog nooit gespot ‘in het wild’.

Reacties

  • Michael heeft op 15 maart 2024 geschreven:

    Nog een geluk dat ie er niet langer mee heeft gereden….met dit soort wagens, even stoer doen en in de prak……’.

    Reageer
  • Chris heeft op 15 maart 2024 geschreven:

    Het lijkt mij ook een hele saaie auto om mee te rijden, ziet er niet echt mooi uit, geluid is niet mooi, rijdt niet sportief (alleen snel rechtuit) en je kunt er nergens voluit in rijden. Wordt dus alleen gekocht door figuren met teveel geld die wat te compenseren hebben.

    • Stuyv010 heeft op 15 maart 2024 geschreven:

      Inderdaad 🤣🤣😉😉

      Reageer
    Reageer
  • Anton1974 heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    Van Rooij of DE Rooij?

    Reageer
  • Richard heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    Je hebt sukkels en sukkels…. beetje groot doen met geld uitgeven om daarna te gaan janken als je teveel aandacht krijgt….

    Reageer
  • Chris heeft op 12 maart 2024 geschreven:

    Daarom rij ik nooit overdag met mijn bugatti’s

    • Tinus heeft op 14 maart 2024 geschreven:

      Fijn dat ons gemeenschapsgeld zo goed terecht komt. Fijn dat gemeenten zo doelmatig handelen met vastgoed?

      Reageer
    Reageer
  • moeitedoen heeft op 12 maart 2024 geschreven:

    Wat een hoop tekst voor deze anti climax clickbait titel. Tldr: hij kwam met zijn auto op Instagram en kon er niet mee naar klanten….gvd weer een journalistiek hoogstandje dit!

    • Koek heeft op 13 maart 2024 geschreven:

      We hebben medelijden met je

      Reageer
    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 12 maart 2024 geschreven:

    Wegdoen met nog geen 20 km op de teller, na er een uurtje in te hebben gereden.
    Dat kan ik op de fiets een stuk sneller…

    • Stuyv010 heeft op 15 maart 2024 geschreven:

      Ik rijd overdag wel gewoon in mijn Citroën Xsara Picasso , valt tenminste niet zo op 😁😁😁

      Reageer
    • Grrrrrene heeft op 12 maart 2024 geschreven:

      Gemiddelde snelheid in hartje Amsterdam is vast niet veel hoger dan 20km/u 😛

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)