
Laatst kwamen we erachter dat laadstress niet de grootste angst is onder EV-rijders. Nu blijkt ook dat bezitters van een elektrische auto niet bang hoeven te zijn voor een gigantische daling van de actieradius over de lange termijn. Het Duitse ADAC onderzocht namelijk hoeveel actieradius een elektrische auto verliest nadat ie 100.000 kilometer heeft gelopen.
Voor de test is een Volkswagen ID.3 Pro S gebruikt. De kleine VW heeft een 82 kWh-batterij waarvan 77 kWh gebruikt wordt voor 525 kilometer actieradius. Er is een buffer van 5 kWh voor de levensduur. Het vermogen is trouwens 204 pk en 310 Nm koppel. De ID.3 staat op hetzelfde platform als de Cupra Born en ID.4, dus mogen eigenaren van deze auto’s mogen ook opscheppen met onderstaande onderzoeksresultaten.
93 procent actieradius na 100.000 kilometer met een elektrische auto
Volkswagen belooft 74 procent van de actieradius over te houden nadat de elektrische auto 100.000 kilometer heeft gereden. Daarmee zou er 388,5 kilometer rijbereik overblijven. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet in de buurt komt van de werkelijkheid, in positieve zin voor de EV-rijder. Na de test van ADAC blijft 93 procent van de originele actieradius over. De elektrische auto heeft dus 488,3 kilometer aan actieradius na 100.000 kilometer rijden.

De ID.3 op de rollenbank bij de ADAC | Foto: © Volkswagen
De onderzoekers zeggen niet rustig aan te hebben gedaan. De ID.3 werd veelal opgeladen met snelladers, stond meerdere dagen aan een stuk aan de lader en is ook meerdere keren tot 100 procent opgeladen. Dit zijn allemaal factoren die volgens Volkswagen slecht zijn voor de accu. Ze zorgen volgens de fabrikant voor een krimping van de actieradius.
De ADAC wil nu verder testen met de ID.3. De volgende mijlpaal staat op 160.000 kilometer. Dit is een belangrijk horde, omdat vanaf dit kilometrage de garantie van Volkswagen verloopt. Het merk voorspelt dat er dan nog 70 procent – of 367,5 kilometer – rijbereik overblijft. We zijn benieuwd of de onderzoeksuitslagen dan net zo rooskleurig zijn als nu.
4 reacties op “Zoveel actieradius verliest een elektrische auto na 100.000 kilometer”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Mijn Nissan Leaf Tekna uit 2019 met nu 186.000km’s op de klok, heeft een degradatie van 15% oftewel nog 85% van de oorspronkelijke accucapaciteit over. Echter dat is niet het gehele verhaal, want het wilt niet zeggen dat je die overgebleven 85% ook voor de volle 100% kan benutten.
Veelvuldig snelladen, tot 100% laden en snel rijden is allemaal slecht voor de accu. Dan kan er onbalans in het accupakket bestaan, waardoor er in mijn geval circa 12% van de overgebleven 85% niet veilig te gebruiken is. Feitelijk is een deel van die 12% reserve, maar het is verstandiger gewoon op tijd op te laden.
De BMS oftewel het batterij management systeem, kan de accucellen dan nog prima balanceren. En als ik de actieradius niet nodig heb, dan laad ik de auto bij voorkeur weer op tussen de 25% en 35% ongeveer.
Wat een ontzettend slecht geschreven tekst (weer).
Over die 160.000km:
‘ Het merk voorspelt dat er dan nog 70 procent – of 367,5 kilometer – rijbereik overblijft.
Het merk VOORSPELT dat niet! Het verklaart dat na 160.000km er minimaal 70% capaciteit over is. Wat eigenlijk andersom betekent dat je een garantieclaim kunt indienen als dat minder is.
Door het zo te schrijven wekt Topgear de indruk dat het normaal is om na 160.000 km 30% capaciteit te verliezen en alsof het een geweldige meevaller is van dit exemplaar dat het veel beter is. Onzin!
Ik kom met mijn Tesla model S na ruim 155.000 km uit op nog zo’n 96%, maar met weinig snelladen en normaal laden voor dagelijks gebruik tot 80/90% maximale vulling. Dus heel voorzichtig geweest met de batterij. Dus als met de ID3 fors minder voorzichtig is gedaan, is die 93% bij 100.000 km keurig in in lijn met wat ik zelf ervaar en van anderen hoor.
Ik denk dat het resultaat na 160.000 km wel mee zal vallen. De ergste degradatie is in de eerste jaren. Mijn eigen BMW i3 (33kWh) heeft na 150.000 km zelfs nog 98% van de oorspronkelijke capaciteit!