
Laatst kwamen we erachter dat laadstress niet de grootste angst is onder EV-rijders. Nu blijkt ook dat bezitters van een elektrische auto niet bang hoeven te zijn voor een gigantische daling van de actieradius over de lange termijn. Het Duitse ADAC onderzocht namelijk hoeveel actieradius een elektrische auto verliest nadat ie 100.000 kilometer heeft gelopen.
Voor de test is een Volkswagen ID.3 Pro S gebruikt. De kleine VW heeft een 82 kWh-batterij waarvan 77 kWh gebruikt wordt voor 525 kilometer actieradius. Er is een buffer van 5 kWh voor de levensduur. Het vermogen is trouwens 204 pk en 310 Nm koppel. De ID.3 staat op hetzelfde platform als de Cupra Born en ID.4, dus mogen eigenaren van deze auto’s mogen ook opscheppen met onderstaande onderzoeksresultaten.
93 procent actieradius na 100.000 kilometer met een elektrische auto
Volkswagen belooft 74 procent van de actieradius over te houden nadat de elektrische auto 100.000 kilometer heeft gereden. Daarmee zou er 388,5 kilometer rijbereik overblijven. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet in de buurt komt van de werkelijkheid, in positieve zin voor de EV-rijder. Na de test van ADAC blijft 93 procent van de originele actieradius over. De elektrische auto heeft dus 488,3 kilometer aan actieradius na 100.000 kilometer rijden.

De ID.3 op de rollenbank bij de ADAC | Foto: © Volkswagen
De onderzoekers zeggen niet rustig aan te hebben gedaan. De ID.3 werd veelal opgeladen met snelladers, stond meerdere dagen aan een stuk aan de lader en is ook meerdere keren tot 100 procent opgeladen. Dit zijn allemaal factoren die volgens Volkswagen slecht zijn voor de accu. Ze zorgen volgens de fabrikant voor een krimping van de actieradius.
De ADAC wil nu verder testen met de ID.3. De volgende mijlpaal staat op 160.000 kilometer. Dit is een belangrijk horde, omdat vanaf dit kilometrage de garantie van Volkswagen verloopt. Het merk voorspelt dat er dan nog 70 procent – of 367,5 kilometer – rijbereik overblijft. We zijn benieuwd of de onderzoeksuitslagen dan net zo rooskleurig zijn als nu.
4 reacties op “Zoveel actieradius verliest een elektrische auto na 100.000 kilometer”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Mijn Nissan Leaf Tekna uit 2019 met nu 186.000km’s op de klok, heeft een degradatie van 15% oftewel nog 85% van de oorspronkelijke accucapaciteit over. Echter dat is niet het gehele verhaal, want het wilt niet zeggen dat je die overgebleven 85% ook voor de volle 100% kan benutten.
Veelvuldig snelladen, tot 100% laden en snel rijden is allemaal slecht voor de accu. Dan kan er onbalans in het accupakket bestaan, waardoor er in mijn geval circa 12% van de overgebleven 85% niet veilig te gebruiken is. Feitelijk is een deel van die 12% reserve, maar het is verstandiger gewoon op tijd op te laden.
De BMS oftewel het batterij management systeem, kan de accucellen dan nog prima balanceren. En als ik de actieradius niet nodig heb, dan laad ik de auto bij voorkeur weer op tussen de 25% en 35% ongeveer.
Wat een ontzettend slecht geschreven tekst (weer).
Over die 160.000km:
‘ Het merk voorspelt dat er dan nog 70 procent – of 367,5 kilometer – rijbereik overblijft.
Het merk VOORSPELT dat niet! Het verklaart dat na 160.000km er minimaal 70% capaciteit over is. Wat eigenlijk andersom betekent dat je een garantieclaim kunt indienen als dat minder is.
Door het zo te schrijven wekt Topgear de indruk dat het normaal is om na 160.000 km 30% capaciteit te verliezen en alsof het een geweldige meevaller is van dit exemplaar dat het veel beter is. Onzin!
Ik kom met mijn Tesla model S na ruim 155.000 km uit op nog zo’n 96%, maar met weinig snelladen en normaal laden voor dagelijks gebruik tot 80/90% maximale vulling. Dus heel voorzichtig geweest met de batterij. Dus als met de ID3 fors minder voorzichtig is gedaan, is die 93% bij 100.000 km keurig in in lijn met wat ik zelf ervaar en van anderen hoor.
Ik denk dat het resultaat na 160.000 km wel mee zal vallen. De ergste degradatie is in de eerste jaren. Mijn eigen BMW i3 (33kWh) heeft na 150.000 km zelfs nog 98% van de oorspronkelijke capaciteit!