Sommige mensen doen wat laatdunkend over het concept kamperen. Die vergelijken het met de luxe van een hotel, om dan te concluderen dat het ‘minder’ is. Nu heb je bij campers – net als bij hotels – diverse gradaties qua luxe. Eén ding is wat lastig om aan te ontkomen: de camping. Uiteindelijk moet iedereen op hetzelfde grasveldje overnachten. Met de toiletrol in de hand over de camping lopen is niet voor iedereen de ideale vorm van vakantie. Daarom zijn zij blij met de Adria Supertwin 4×4.

Dat is namelijk een camper die helemaal past bij het concept van een camper. Althans, als we de folders mogen geloven. Adria kennen we natuurlijk van de caravans die je elke zomer op de linkerbaan van de Autobahn ziet, maar ze maken ook campers. In dit geval is de basis niet een Fiat Ducato, maar een Mercedes Sprinter.

Wat maakt deze camper zo tof?

En dan niet zomaar eentje, maar een exemplaar met vierwielaandrijving en een liftkit. Dat betekent dat de camper een stuk hoger op zijn wielen staat. Dat heeft als voordeel dat je – in combinatie met de aandrijving op alle wielen – in principe overal kunt komen. Je kunt de Adria Supertwin 4×4 in twee lengtes krijgen: zes of zeven meter.

Adria Supertwin 4x4 (2024) zwart zijkant rechts schuin in de sneeuw lampen aan

De motor is altijd een tweeliter viercilinder dieselmotor die 190 pk en 400 Nm levert. Dat is meer dan voldoende om met het verkeer mee te komen. De Supertwin 4×4 doet zijn naam eer aan dankzij de vierwielaandrijving. Een lage gearing is niet aanwezig, maar er liggen wel offroadbanden onder. Het is dus geen G-Klasse of Land Rover, maar je hebt dus niet per se asfalt nodig om je te verplaatsen.

Alles aan boord

Van buiten is het een iets stoerder gemaakte bus, maar aan het interieur zie je dat niet af. De Sloveense fabrikant kan fraaie caravaninterieurs maken en dus ook die voor campers. In principe is alles aan boord, zodat je geen camping nodig hebt. Er is een koelkast, tweepits gasstel en een werkblad. Perfect om wentelteefjes te maken. Een douche en toilet zijn ook aanwezig. Dat laatste is dan weer handig enkele uren nadat je de daarvoor genoemde wentelteefjes hebt geconsumeerd.

Lees ook: Is de wegenbelasting voor een camper in 2025 nog steeds zo laag?

Optioneel kun je de Adria 4×4 erg luxe uitrusten, tot en met vloerverwarming aan toe. De elektrische apparaten kunnen ongeveer drie dagen draaien voordat de accu weer een keer volgeladen moet worden. Je kunt de camper uitrusten met zonnepanelen, zodat je ook gedeeltelijk je eigen stroom kunt opwekken. Er is eigenlijk één groot nadeel, en dat is de prijs. Die bedraagt in Duitsland 123.450 euro. Dan komen daar de opties nog bovenop.

2 reacties op “Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan”

  1. Mooie wagen maar pokkeduur. Uiteraard enkele opties nodig dus snel 150 000 voor een camionette. Heb zelf een carthago nieuw gekocht die ik na 70000km weg wil dien. 63000. Voor een wagen die nu 140000 kost

    • Veel campings overslaan? Klinkt leuk en avontuurlijk zoals je graag wilt maar steeds meer landen staan dat’wildkamperen’ niet meer toe.
      In Griekenland loop je al de kans op een forse boete zodra je je camper op de parkeerplaats zet om boodschappen te doen. Spanje ‘jaagt’ ook al op campers. Het wordt er niet leuker op. Koop een huisje in buitenland en een buscamper (ik heb zelf een Marco Polo).

Geef een reactie

(verplicht)