Nee, de hypercar krijgt niet de 1,6-liter hybride V6-motor uit een van Verstappens F1-auto’s. Eerder werd er gesproken over een V8, maar dat blijkt ook niet de keuze te zijn van RB. Bij de podcast van Red Bull Racing maakt ontwerper Adrian Newey bekend dat er gekozen is voor een atmosferische V10-motor. Waarom? Newey zegt dat ie de F1-monsters uit de jaren ’90 nabootsen. Ja, ja en nog eens ja.

Newey vertelt dat het project zijn oorsprong vindt in 2010. Toen werd Newey tijdens Kerstmis gevraagd door Playstation om een hypercar te tekenen zonder enige limieten. De ontwerper is op dat moment op wintersportvakantie, maar de sneeuw is niet goed om te skiën, dus ach, Newey ging maar van start. Na een paar dagen heeft ie de Red Bull X1 af die later ook in Gran Turismo kwam.

Wat jaren later werken Aston Martin en Red Bull samen aan de Valkyrie en is Newey is aangewezen persoon voor het ontwerp. De ontwerper vond het project met AM leuk, maar merkte ook dat zo’n samenwerking ‘wat zijn frustraties kan opleveren’. Daarom wilde hij wel eens werken aan een hypercar-project met alleen zijn eigen collega’s.

Meer informatie over de Red Bull RB17

Newey vertelt ook dat de V10 straks geholpen wordt door een kleine, 200 pk sterke elektromotor. De e-motor gaat zorgen voor de eerste versnelling, de achteruitversnelling, de koppelafgifte versoepelen en helpen bij het schakelen. Ondanks de elektromotor hoopt Red Bull het gewicht rond de 900 kilo te houden. Serieus licht, dus.

Omdat het een auto van Newey is, speelt aerodynamica een hoofdrol. Het doel is om de RB17 maximaal 1.700 kilo downforce te laten genereren. Dit zou die volgens Newey bij 240 km/u halen terwijl hij zijn eigen gewicht al bij 200 km/u extra naar beneden drukt door de neerwaartse druk. 40 km/u kan dus een verschil van 800 kilo downforce maken.

Newey hoopt dat de hypercar een van de meest aerodynamisch efficiënte auto’s ooit wordt. Om dit te bereiken krijgt de RB17 een actieve ophanging en een geblazen diffuser. Bij de Red Bull F1-auto van 2011 zorgde zo’n diffuser ervoor dat de uitlaatgassen worden gebruikt om de luchtstroom onder de auto aan te passen voor meer downforce. De geblazen diffuser is trouwens al een tijdje verboden in de F1.

De RB17 wordt net zo snel als een F1-auto

Het doel van de RB17 is volgens Newey om de rondetijden van F1-auto’s te evenaren. Dat wordt een flinke opgave, maar het is niet onmogelijk voor iemand wiens auto’s meer dan 200 GP’s en 12 constructeurstitels bij elkaar hebben gewonnen. Ondanks de hardcore-aanpak wil Newey dat de auto niet te moeilijk is om te rijden en ook niet dat ie de bestuurder teveel intimideert.

Een actieve ophanging moet ervoor zorgen dat zo’n beetje iedere miljardair kan instappen en wegrijden. Bestuurders kunnen de mechanische balans van beide assen verstellen. Dit zou de hypercar aanpasbaar moeten maken voor een breed scala aan rijstijlen. Om je daarmee op pad te helpen, biedt Red Bull een trainingspakket aan voor alle 49 kopers (het vijftigste exemplaar zal Newey zelf waarschijnlijk willen hebben). Klanten krijgen eerst les in de simulator.

Wanneer krijgen we de hypercar van Red Bull te zien?

Ergens in de komende zomer houdt Red Bull de presentatie van de RB17. In 2025 beginnen de testwerkzaamheden. In theorie zouden we de auto met onze eigen ogen in actie kunnen zien bij de GP van Oostenrijk van volgend jaar. De eerste productiemodellen worden voor 2026 verwacht. Als alle woorden van Newey ook de waarheid zijn, dan kan de RB17 zomaar eens de vreemdste auto ooit worden.

Reacties

  • Jagspider heeft op 2 februari 2024 geschreven:

    Misschien eens een corrector in dienst nemen?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)