Dit is alles wat je wil weten over de aerodynamica van de McLaren 720S

In het kanaal

Om de zijaanblik van de auto strak te houden, wordt een stroom niet-turbulente lucht door een kanaal tussen de binnenste en buitenste panelen geleid. Je ziet het als je de auto van bovenaf bekijkt, of het portier opent. De lucht voedt de motor

Spoiler alert

Net voor de achterspoiler bevinden zich inlaten die lucht happen ten behoeve van de hoofdradiateurs. Als de spoiler op snelheid naar boven staat, wordt daar meer druk ontwikkeld en stroomt er zodoende meer lucht naar binnen. Deze verlaat de auto via het gaas tussen de achterlichten

Zie het licht

De koplampen bevinden zich in ‘oogholtes’, en zijn dus niet in lijn met de carrosserie aangebracht. Luchtinlaten omringen de led’s, en daarmee worden de lage-temperatuurradiateurs voor de airco en transmissie gevoed. Het ontwerp helpt bovendien de lichtstraal helderder te houden

Listige aerodynamica

De onderste luchtinlaten koelen de remmen. Openingen achter de koplampen voeren lucht af, en die gaat als een gordijn voorbij de voorwielen, om door de vorm van de deuren te worden afgevoerd. De aerodynamische efficiëntie – downforce versus luchtweerstand – is twee keer zo goed als die van de 650S

Bonus: zo werkt de circuitmodus

01. Een optionele set circuittelemetrie kijkt naar de elektronica van de auto, geeft je een aantal camera’s, en bevat kaarten van circuits 02. Het registreert elke fractie van elke seconde van elke ronde die je rijdt via de camera’s en een paar dozijn ‘datapunten’ in de auto 03. Je kunt alles terugzien: snelheid, gas, remmen, besturing, g-krachten, enzovoorts. Download via een USB-poort en bestudeer thuis je fouten, jij nerd

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear