
McLaren-fans met GT3-raceambities wrijven vandaag in hun handjes. Het merk onthult de McLaren 720S GT3 Evo, een voortborduursel op de vorige 720S GT3-racer. Had je die laatste al ergens in een loods staan? Dan kan McLaren je auto voor je upgraden naar het Evo-niveau. De racer mag uiteraard niet op de openbare weg komen.
McLaren voert een heleboel veranderingen door, maar niet aan de motor. Dat blijft dezelfde 4,0-liter V8 met twee turbo’s als in de 720S GT3. Wat het vermogen van de achtcilinder precies is, zegt McLaren niet. Het zal in ieder geval minder zijn dan de 720S voor de straat heeft. Die heeft 720 pk en 770 Nm.
Waarom heeft de raceauto minder vermogen dan de straatauto?
Simpel: vanwege de regels. In GT3-kampioenschappen geldt een maximum aantal pk’s waarmee je mag rijden. De regels zijn per kampioenschap anders, maar meestal zit de grens tussen de 500 en 600 pk. Zonde, maar de teams zijn niet anders gewend.
Aanpassingen aan de McLaren 720S GT3-racer
Wat verandert er dan wel aan de GT3? Onder meer de voorbumper en splitter. De bumper is nu zo gemaakt dat ie er gemakkelijker op en af kan worden geschroefd. Ook de motorkap is veranderd voor betere koeling en de lampen zijn anders voor beter zicht in het donker. De achtervleugel kun je makkelijker afstellen en moet van zichzelf al meer neerwaartse druk produceren.
Ook aan de ophanging heeft McLaren flink gesleuteld. De 720S GT3 Evo heeft nieuwe instelbare dempers van Öhlins en nieuwe wishbone-draagarmen die de bandenslijtage zouden moeten verminderen ten opzichte van de vorige 720S GT3. Wat je betaalt voor de upgrade, of voor een hele McLaren 720S GT3 Evo, is niet bekend. De vorige GT3 ging voor 440.000 pond, wat bijna 500.000 euro is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Welke open supercar is de beste?

Auto wordt aangereden, crasht tegen twee McLarens

McLaren 720S @ Louwman Exclusive

Chris Harris: bedrieglijke introductie-auto’s

De snelste McLarens van dit moment

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel
