Het is de meest bekende zin die je hoort op verjaardagsfeestjes als het gaat over nieuwe auto’s kopen: ‘dan rijd je weg bij de dealer en dan verliest de auto meteen 5.000 euro aan waarde’. Nu is dat natuurlijk waar, want er zit altijd een verschil tussen een inkoopprijs enerzijds en verkoopprijs anderzijds. Het is dus altijd raadzaam om even door te rijden, zo kan de afschrijving ietsje afvlakken. Maar het kan ook handig zijn om te zorgen dat je het juiste autotype hebt. Want niet elke nieuwe auto schrijft op deze wijze af.
Bij het Britse AutoExpress deden ze een groot onderzoek en wat blijkt: het is zeer verstandig om een sportwagen te kopen. Althans, financieel gezien is het interessant, want het is het meest waardevaste autotype dat er is. Na 3 jaar en 58.000 kilometer levert een sportwagen 52,38 procent op. Dus je krijgt dan nog meer dan de helft terug voor je auto. Dat een sportwagen waardevast is, verrast ons niet. Nieuw worden ze weinig verkocht vanwege de hoge prijs. Dus wachten geïnteresseerden eventjes.
De afschrijving van een sportwagen is laag, hoe zit het met de nummer twee?
Op nummer twee vinden we wel een verrassing in de vorm van grote SUV’s. Die hadden we niet verwacht, eigenlijk. Na drie jaar rijden (en ook die 58.000 kilometer) levert deze gemiddeld nog 52,05 procent op. Wellicht dat dit specifiek voor de Britse markt geldt, alhoewel ook hier geldt dat er nieuw niet veel van verkocht worden. Ook grappig om te zien is dat de microauto (Opel Rocks-e) zeer waardevast is. Dat is op zich ook niet gek, want een kleine stadsmobiel is altijd handig.
Een grote verrassing: de waardevastheid van een grote MPV. Vroeger waren dat afschrijvingskanonnen pur sang, maar tegenwoordig absoluut niet. Dat komt door vraag en aanbod. Er zijn maar een paar fabrikanten die er eentje nieuw aan bieden en die worden mondjesmaat verkocht. Voor dit type auto is er voldoende animo op de tweedehands markt, want er zullen altijd grote gezinnen zijn (al dan niet samengesteld), waarvoor men een échte zevenzitter met ruimte wenst.
Is een premium-auto de meerprijs waard?
Heeft het zin om een Audi A3 te verkiezen boven een Hyundai i30? Ja. In het C-segment (ook wel Golf-segment genoemd) zijn premiumauto’s waardevaster dan reguliere C-segment hatchbacks. Ondanks de hogere aanschafprijs van de Audi, schrijft de Hyundai iets harder af. Hierdoor krijg je bij premium-product een deel van de meerprijs terug. Dit is overigens precies de reden waarom de leaseprijzen van normale en premiumauto’s minder ver uit elkaar liggen dan de verkoopprijzen.
Lees ook: Acht auto’s van hetzelfde clubje crashen tegen elkaar onderweg naar meeting
Tenslotte hebben we nog de ergste categorie voor je: luxe limousines. Dat zijn de ware afschrijvingskanonnen. Na drie jaar levert een zo’n premiumsloep slechts 42,73 procent op. Het is helemaal erg als je in het achterhoofd houdt dat ze nieuw ook nog eens heel erg duur zijn. Met name de Genesis G80 (niet in Nederland leverbaar helaas), Maserati Quattroporte en Audi A8 schrijven enorm af. Dankzij de lage afschrijving is het dus veel verstandiger om een sportwagen te rijden.
cossiekiller heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Een luxe limousine van 4 jaar oud kopen dus, zoals ik deed. Betaalde nog 30% van de nieuwwaarde en rijd er al 4 jaar probleemloos in rond 🙂
Chris heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Het is Maserati, geen Masserati, Een Quattroporte is mooi en snel, maar geen sportwagen. De benzineversies van de Granturismo en de Grancabrio met V8 wel, en die worden 2e hands steeds interessanter, want die klinken nog echt goed. Bij veel andere sportmerken in die prijsklasse hoor je de motor nauwelijks meer door het toepassen van turbo’s en de verplichte filters.
Bermtoerist heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Dus eigenlijk is het heel verstandig om een 2e hands masserati quatroporte te kopen 😉
Ars heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Je kunt er het best 1 kopen die al defect is. Ze komen toch niet zonder auto ambulance van je oprit af.