‘Harvey gaat voor een gat dat niet bestaat en het is vaarwel Gabriele’, zo omschreef presentator Murray Walker het spectaculaire ongeluk in 1994 op het Knockhill-circuit. Toen ging Tarquini met zijn Alfa Romeo 155 BTCC over de kop. Het ongeluk – dat je onder aan de pagina kunt terugkijken – weerhield de coureur er niet van om dat seizoen te winnen. Zoals je mag verwachten van een Italiaans raceteam, ging dat niet zonder de nodige controverse.
Alfa Romeo had een geheim wapen
Alfa Romeo wilde in de jaren negentig dolgraag weer meerijden in de BTCC. Daarom vroegen ze racedivisie Alfa Corse om twee 155’s te homologeren voor het 1994-seizoen. Alfa Corse maakte voor de racer een instelbare splitter en een hogere achterspoiler; zaken die de concurrentie niet had.
Homologatiemodellen
Volgens de regels moest Alfa Romeo eerst 2.500 exemplaren van de 155 mét deze aerodynamische toevoegingen produceren voordat ze er mee mochten racen. Alleen wilde Alfa de toevoegingen heel graag geheimhouden. Daarom verkocht ze de Alfa Romeo 155 Silverstone (ook wel 155 Formula genoemd) met de splitter en de achterspoiler in de kofferbak. Klanten mochten de spulletjes zelf monteren, als ze dat wilden.
De spoilers waren een succes
De extra aerodynamica maakte de Alfa Romeo 155 BTCC oppermachtig. De eerste vijf races wist Tarquini meteen te winnen. In de zesde race ging hij over de kop. Net voor de zevende race tekenden andere teams protest aan. Alfa moest de spoilers instellen op lage downforce en de punten in het kampioenschap werden afgepakt. Alfa Corse pakte direct hun boeltje en weigerde die race mee te rijden.
Hoger beroep
Zoals wel vaker gebeurt, sloot het Italiaanse raceteam een dealtje met de FIA. Ze kregen hun punten terug en mochten tot 1 juli 1994 rijden met de aerodynamica. Het aantal auto’s benodigd voor homologatie steeg tegelijk wel naar 25.000 stuks. Ondertussen hadden andere teams ook aerodynamische pakketten ontwikkeld voor hun racers. Tarquini won dat seizoen nog twee races vóór 1 juli en nog maar eentje van de negen daarna. Hij verzamelde alsnog genoeg punten om het kampioenschap te winnen.
Deze Alfa Romeo 155 BTCC
De auto op de foto’s is heeft het chassisnummer 90080. Zoals je ziet, draagt hij de kleine spoiler; Gabriele Tarquini reed deze auto dus na de deadline van 1 juli. Het is ook niet de auto die over de kop ging. Het goede nieuws is dat deze controversiële Alfa nu van jou kan zijn. Hij gaat halverwege juni onder de hamer bij RM Sotheby’s. De geschatte opbrengst van de veiling is 300.000 tot 400.000 euro.
Reacties