
Berlina Aerodinamica Tecnica, daar staat BAT voor. Dit trio was geen pitch van Alfa Romeo om een auto te leveren voor de nieuwste Batman-film in de jaren vijftig (en ja, Batman bestond toen al). Ontwerper Franco Scaglione tekende de iconische modellen en Carrozzeria Bertone maakte de auto’s werkelijkheid. Op de Autosalon van Turijn stonden de auto’s voor het eerst te blinken in de jaren 1953, 1954 en 1955. Het trio gaat binnenkort gezamenlijk onder de hamer.
De Alfa Romeo BAT 5, BAT 7 en BAT 9 zijn dus studiomodellen en ze zijn alle drie uniek. Het doel van de exercitie was het bouwen van voertuigen met een zo laag mogelijke luchtweerstand. De BAT 5 haalde in 1953 met zijn 100 pk een topsnelheid van 200 km/u. Alle BAT-auto’s staan trouwens op het onderstel van een Alfa Romeo 1900. De BAT 7 was de extreemste van het stel en had een luchtweerstand van 0,19 Cw, wat naar huidige maatstaven nog extreem weinig is.
De Alfa Romeo BAT 9 uit 1955 leek weer meer op een productiemodel, maar ook dit model schopte het niet tot de showrooms. In 2008 bouwde Alfa Romeo op basis van de 8C nog een BAT 11, maar dat was meer een ode aan de drie hierboven. Die moderne BAT 11 is niet inbegrepen bij deze veiling. De BAT 5, 7 en 9 resideren sinds 1989 in een privécollectie, maar mogen nu dus naar een nieuwe eigenaar. RM Sotheby’s veilt ze tegelijk op 28 oktober. Er wordt een opbrengst verwacht van tussen de 14 en 20 miljoen dollar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
