Alfa Romeo BAT 5, 7 en 9 gaan onder de hamer

Studiemodellen uit de jaren vijftig

Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 5, 7 en 9
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 5
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 5
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 5
Foto('s): RM Sotheby'sInterieur Alfa Romeo BAT 5
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 5
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 7 uit 1954
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 7 uit 1954
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 7 uit 1954
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 7 uit 1954
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 7 uit 1954
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 7 uit 1954
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 9 uit 1955
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 9 uit 1955
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 9 uit 1955
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 9 uit 1955
Foto('s): RM Sotheby'sAlfa Romeo BAT 5 in Turijn
Alfa Romeo BAT 5, 7 en 9
Alfa Romeo BAT 5
Alfa Romeo BAT 5
Alfa Romeo BAT 5
Interieur Alfa Romeo BAT 5
Alfa Romeo BAT 5
Alfa Romeo BAT 7 uit 1954
Alfa Romeo BAT 7 uit 1954
Alfa Romeo BAT 7 uit 1954
Alfa Romeo BAT 7 uit 1954
Alfa Romeo BAT 7 uit 1954
Alfa Romeo BAT 7 uit 1954
Alfa Romeo BAT 9 uit 1955
Alfa Romeo BAT 9 uit 1955
Alfa Romeo BAT 9 uit 1955
Alfa Romeo BAT 9 uit 1955
Alfa Romeo BAT 5 in Turijn

Berlina Aerodinamica Tecnica, daar staat BAT voor. Dit trio was geen pitch van Alfa Romeo om een auto te leveren voor de nieuwste Batman-film in de jaren vijftig (en ja, Batman bestond toen al). Ontwerper Franco Scaglione tekende de iconische modellen en Carrozzeria Bertone maakte de auto’s werkelijkheid. Op de Autosalon van Turijn stonden de auto’s voor het eerst te blinken in de jaren 1953, 1954 en 1955. Het trio gaat binnenkort gezamenlijk onder de hamer.

De Alfa Romeo BAT 5, BAT 7 en BAT 9 zijn dus studiomodellen en ze zijn alle drie uniek. Het doel van de exercitie was het bouwen van voertuigen met een zo laag mogelijke luchtweerstand. De BAT 5 haalde in 1953 met zijn 100 pk een topsnelheid van 200 km/u. Alle BAT-auto’s staan trouwens op het onderstel van een Alfa Romeo 1900. De BAT 7 was de extreemste van het stel en had een luchtweerstand van 0,19 Cw, wat naar huidige maatstaven nog extreem weinig is.

De Alfa Romeo BAT 9 uit 1955 leek weer meer op een productiemodel, maar ook dit model schopte het niet tot de showrooms. In 2008 bouwde Alfa Romeo op basis van de 8C nog een BAT 11, maar dat was meer een ode aan de drie hierboven. Die moderne BAT 11 is niet inbegrepen bij deze veiling. De BAT 5, 7 en 9 resideren sinds 1989 in een privécollectie, maar mogen nu dus naar een nieuwe eigenaar. RM Sotheby’s veilt ze tegelijk op 28 oktober. Er wordt een opbrengst verwacht van tussen de 14 en 20 miljoen dollar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken