Een Alfa Romeo met een elektrische aandrijflijn, dat zullen fans van de Busso-V6 al een beetje vies vinden. Maar als je wilt dat het mooie merk blijft voortbestaan, dan zal het met de tijd mee moeten – en dus crossovers bouwen met een stekker. En zo komt er geld binnen om dingen als een 33 Stradale te bouwen. Maar er is één eeuwenoude traditie die Alfa Romeo niet had hoeven schrappen bij de Milano.
De Alfa Romeo Milano is sowieso een enorme stijlbreuk in vergelijking met de rest van het huidige aanbod. Logisch, want de nieuwe designtaal van Alfa Romeo debuteert op de Milano. Toekomstige Alfa’s gaan er ook zo uitzien. Maar met de nieuwe designtaal lijken ze bij Alfa afscheid te nemen van een belangrijk designelement, en dat is best een beetje jammer.
Tip: Lees ook onze review van de nieuwe Alfa Romeo Junior
De kentekenplaat van de Alfa Romeo Milano zit in het midden
Sinds het einde van de jaren ’90 hebben designers bij Alfa Romeo één traditie trouw in stand gehouden. Bij het tekenen van een nieuwe auto, vergeten ze altijd ruimte te maken voor een kentekenplaathouder. Het nummerbord plaatsen ze dan altijd achteraf links op de neus. Dat was al bij de Alfa 156 zo, bij de Mito, bij de Giulietta en zelfs nog bij de recente Tonale.
Zeker niet iedereen kan deze asymmetrische benadering waarderen, maar het is wel écht Alfa Romeo. Nu is het bij de Alfa Romeo Milano zelfs zo dat er bijzonder weinig ruimte is om de kentekenplaat links op de bumper te hangen. De designers hebben extreem hun best gedaan om de Milano een eigen identiteit te geven, maar precies het ene ding wat deze Alfa zou onderscheiden, hebben ze niet gedaan.
Dit is de eerste Alfa Romeo onder het nieuwe moederbedrijf
In 2019 fuseerden de moederbedrijven van Peugeot en Alfa Romeo om zo Stellantis te vormen. De Tonale is de laatste auto die Alfa helemaal zelf had ontwikkeld en deze Milano is met de techniek van Stellantis gebouwd. Onderhuids is het nagenoeg dezelfde auto als een Peugeot e-2008 of een Opel Mokka. Er is duidelijk een nieuw tijdperk is aangebroken. Nieuwe techniek én een nieuwe designtaal.
We beseffen dat de nieuwe positie van de kentekenplaat voor veel mensen een verademing zal zijn. Deze mensen zullen beargumenteren dat Alfa’s er de afgelopen jaren goed uitzagen ondanks de scheve kentekenplaat, en niet vanwege. Maar toch: het zijn de imperfecties die iets perfect maken – en wij vinden het best een beetje jammer dat deze traditie lijkt te sneuvelen.
Jan heeft op 21 april 2024 geschreven:
Het is uiteraard zeer persoonlijk, maar ik heb het nooit gehad met die “off center” nummerplaat. Voor mij nog steeds een designzwakte verheven tot “karaktertrek”
Mb heeft op 19 april 2024 geschreven:
De grootste misser voor mij zijn die Renault achtige voorlichten. Het lijkt alsof de auto uit schaamte aan het huilen is. En waarom is deze auto niet naar een Italiaanse bergpas genoemd. Schamen ze zich echt zo voor hetgene dat ze moeten ontwerpen. En waarom nog een echt fucking SUV. Waarom geen hatchback? Alle hatchback voor de moment zijn afgrijselijk daarom verkopen ze niet.
Ron heeft op 15 april 2024 geschreven:
wat mij betreft is het de nieuwe versie van de Scudetto een miskleun. Ik had hier liever de klassieke versie gezien
Phil heeft op 13 april 2024 geschreven:
Ja, het verzuim om er niet een soort Peu 2008 van te maken, maar gewoon een 208 versie, oftewel een sporty hatchback. Zo goed kan de Milano er dan uitzien: https://uploads.disquscdn.com/images/b3039c7fd884d9be27480d8f12ed7f5821d81bdc8afcddcbfd6e36c67a98b1bd.jpg
Robert heeft op 12 april 2024 geschreven:
Wat mij betreft hadden ze afscheid mogen nemen van die lelijke velgen met die rare cirkels. Alleen bij de 33 Stradale zijn ze mooi uitgevoerd…
Jan Ligtenberg heeft op 11 april 2024 geschreven:
Mee eens! Jammer dat Alfa Romeo dit typisch eigenzinnige stijlelement van de laatste decennia nu weer loslaat! Een afwijkend detail geeft een Alfa karakter en gaat zo niet op in de massa!
Sterckx linda heeft op 12 april 2024 geschreven:
Ik vind het heel jammer dat de nummerplaat niet meer langs de zijkant hangt,het heeft een speciaal karakter zo. Ik vind het zelfs niet mooi in het midden. Ik ben al 24jaar Alfa Romeo rijder overgenomen van mijn vriend die 40jaar Alfa rijder geweest is.
Ferdy heeft op 11 april 2024 geschreven:
Nieuw voorliggend design Italiaanse school, waar je altijd je waarden weer voor moet verleggen.
In de meeste gevallen is dat tijdloos aantrekkelijk.
Stellantis geeft hiervoor volop de mogelijkheid voor met meerdere merken.
Later zie je stijlelementen daarvan verkapt gebruikt worden bij andere fabrikanten.
henk heeft op 11 april 2024 geschreven:
Hele grote kletskoek. Gelukkig zijn we eindelijk van die foute nummerplaat plek af, het werd een beetje genat met die idiote grote nummerplaten. TOP
Crw heeft op 11 april 2024 geschreven:
Het kenteken aan de zijkant komt inderdaad enkele keren voor, maar is niet typisch.
Van de velen Alfa’s die ik gereden heb had geen enkele het, zoals de Guillietta, Alfetta, alle Alfa Sud’s en 33. Voor mij geen must of iets kenmerkende, dat kenteken uit het midden.
GvE heeft op 11 april 2024 geschreven:
Bij de SZ was er zelfs een design fout in de neus van de auto. De driehoek lag niet in het midden van de bumper ( beetje scheef zeg maar) , maar dat siert Alfa dat ze dit niet aangepast hebben.
Zonde dat het design van de Milano niet meer van de tekentafel van Alfa zelf komt.
Marc heeft op 11 april 2024 geschreven:
Eens, was juist speciaal dat het kenteken niet in het midden zat. Verder wel weer een mooi nieuw Alfa design.
RonG heeft op 11 april 2024 geschreven:
Als Giulia eigenaar wordt ik niet bepaald warm van deze design taal. Ik mis een bepaalde elegantie. Dit oogt erg “Frans”, weliswaar hip maar niet tijdloos. Ik wil de design taal niet direct afschrijven. Als ze de Giulia opvolger onthullen en een Sedan vs Sedan vergelijking mogelijk is dan maar bepalen of dit mijn merk blijft.
TheMaXoMan heeft op 11 april 2024 geschreven:
Ik vraag me af of U ook Alfa rijdt
Hans heeft op 13 april 2024 geschreven:
Het doorvoeren van de drie lampen in de koplampunit lijkt een goede traditie. Echter door te beperken tot streepjes en daaronder nog een enkele streep is dit bijna een kloon van de fraaie Hyundai Tucson koplampunit. Verder te weinig onderscheidend van Tonale. Wordt een bijzaak in de succesvolle Peugeot verkoop.
Pierre heeft op 11 april 2024 geschreven:
Idd… .een design feature typisch alfa dat weg is…..een Peugeot 2008 of whatever….na klein accidentje….
Hebk heeft op 11 april 2024 geschreven:
Ik vind het helemaal niks, eenheidsworst is het. Lijkt wel een open mokka, of een Peugeot….. Een alfa hoort eigenlijk net even iets anders (mooier) te zijn.