Legendes willen dat de Mokka X (dus niet de nieuwe) nooit ontworpen is door Opel zelf, maar spontaan is ontstaan uit een chemische reactie tussen Fixodent Plus en een ongetailleerd vaalblauw fleecevest. Zelfs de uitvinder van de portemonnee die je onder je shirt draagt, vond dat ding niet cool. Opel speelde in op het imago door de crossover een ingebouwde fietsendrager te geven. Toegegeven, het merk gebruikte voor de productafbeeldingen hippe mensen met stoere mountainbikes, maar er is natuurlijk een reden waarom de draagcapaciteit 30 kilo per fiets is.
Wie hou je voor de gek?

De nieuwe Mokka (hier als Opel Mokka-e) mist de uitschuivende magneet voor ANWB-stelletjes en krijgt de hippe genen van wijlen de Opel Adam. Het mag gezegd worden: hij ziet er stoer uit. Waar de oude Mokka huismerk-filterkoffie was, is dit een hip bakkie Starbucks. Optioneel levert Opel de Mokka met een zwarte motorkap en een zwart dak, wat een knipoog is naar oude rally-Manta’s. En als je hem eenmaal mét zwart dak hebt gezien, ziet hij er zonder wat karig uit. Of ga voor de GS met een rode streep langs de daklijn, dat staat hem ook goed.

Er is ook nog de Crossland

Vond je de oude Mokka X (de X ontbreekt nu) trouwens precies spannend genoeg, kijk dan even naar de Opel Crossland. Qua maatvoering zit deze crossover in hetzelfde segment, maar hij is wat conservatiever gestileerd. In een van de populairste segmenten van Europa is marktaandeel genoeg voor twee auto’s van hetzelfde merk.

Het grote verschil met de Crossland is dat de Mokka leverbaar is als volledig elektrische variant. Deze Opel Mokka-e mag je gerust zien als de hogere broer van de Corsa-e en als de Duitse tegenhanger van de Peugeot e-2008. De drie delen dezelfde technische onderdelen. Allemaal niet helemaal jouw smaak? Gezien de fusie tussen de moederbedrijven PSA en FCA kun je verwachten dat er nog een Alfa Romeo op hetzelfde platform komt.

De bekende specificaties voor de Opel Mokka-e

Inmiddels kunnen we het rijtje specificaties net zo snel opratelen als een basisscholier dat kan met de rekentafels. De accu meet 50 kWh, het vermogen van 136 pk gaat naar de voorwielen en de actieradius is op papier ruim 300 kilometer.

Qua interieur hebben ze bij Opel weer heel iets anders neergezet dan bij de andere merken, met als blikvanger twee schermen die naadloos in elkaar overlopen. In onze Mokka-e Ultimate meten ze 10 en 12 inch, maar bij de instappers zijn ze slechts 7 inch groot. De schermen sluiten wat ongemakkelijk aan op de luchtroosters, maar het interieur ziet er verder lekker modern uit, zij het een beetje druk. De luchtroosters lopen na een sierstrip over in groot stuk plastic met koolstofvezel-look, in de middenconsole zit hoogglanszwart plastic, in de deuren zit een lapje leer en daarboven nog een stuk suède.

Plastic

Er is ook best wat hard plastic aanwezig, waardoor het niet het meest hoogwaardige interieur is dat we ooit tegenkwamen, maar voor dit segment is het prima. Wil je mooiere materialen, dan is er voor 3.000 euro meer een DS 3 E-Tense. Het sportieve stuur ligt dan weer erg fijn in de hand en komt een goed eind naar je toe. De stoelen zijn zacht en bieden veel zijdelingse steun. Best uniek voor dit segment is de optie voor stoelmassage – maar dan wel alleen voor de bestuurder.

Het onderstel van de Opel Mokka-e is aangenaam zacht afgesteld. Er zijn geen ingewikkelde adaptieve dempers of actieve rolstabilisatoren, maar gewoon één instelling die precies goed is. Het comfort maakt hem uiteraard iets minder jolig om in te rijden dan bijvoorbeeld een Ford Puma, maar we gokken dat dat de gemiddelde koper niet interesseert. Overigens voelt het niet alsof je in een crossover rijdt, maar meer in een hatchback, ondanks de 9 centimeter extra hoogte ten opzichte van de Corsa.

De Opel Mokka-e is stil

Opel legde extra nadruk op de geluidsdemping, en dat is te merken. Waar het bandengeruis bij veel EV’s merkbaar aanwezig is (toegegeven: wij luisteren ernaar, maar in de praktijk staat de radio toch wel aan), is de Mokka-e lekker stil.

Met 136 pk is ie pittig genoeg om vlot met het verkeer mee te komen of om even een inhaalactie te verrichten. In de Eco-stand reageert de auto dan weer bijzonder slaperig op het rechterpedaal, maar dit standje is er echt voor de momenten waarin de twijfel over de actieradius toeslaat. Tijdens het remmen voel je de Opel soms wat twijfelen tussen regeneratief remmen en het gebruiken van de remschijven, maar dat is nauwelijks storend.

Actieradius van de Opel Mokka-e

De elektrische Opel Mokka-e moet volgens de officiële cijfers 324 kilometer op één acculading halen. De boordcomputer zal deze actieradius de eerste meters al aangeven, maar zal al snel gaan bijstellen aan de hand van de buitentemperatuur en het rijgedrag. In de praktijk betekent dat dat het bereik de eerste kilometers wat sneller afneemt. Het opgegeven verbruik van 17,4 kWh/100 km ga je op een warme zomerdag met een ruime planning misschien wel halen, maar op een gehaaste winterse dag met veel lange afstanden op de snelweg kun je zomaar uitkomen op slechts 200 kilometer. Het blijft iets om rekening mee te houden.

Wat ook beperkt is, is het infotainmentsysteem. De twee fors uitgemeten schermen benutten niet hun volledige potentie. De navigatie in het middenscherm zit tussen twee zwarte balken waardoor de kaart eigenlijk vrij klein is. En als je het volgende nummer selecteert via bluetooth, bedekt de pop-up de volledige navigatie. Bovendien is het niet het snelste systeem ter wereld. Overigens kun je wel routeaanwijzingen op het scherm achter het stuur tonen, maar de beste oplossing – mits je niet meer op een Nokia 3310 zit – is gewoon Apple CarPlay of Android Auto aanzetten. Dit neemt het scherm over met de interface van je telefoon en dan heb je zowel betere navigatie als een betere muziekintegratie. Je kunt dan alleen de route niet op de digitale tellerbak tonen, maar dan kan bij geen enkele auto met een digitaal instrumentarium.

Duurder dan de benzineversie

Mocht je het nog steeds grappig vinden om te roepen dat elektrisch rijden iets is voor op de kermis, dan biedt Opel nog een 1,2-liter benzineversie aan met 100 of 130 pk, en een diesel met 110 pk. Deze hebben als voordeel dat de aanschafprijs 9.000 euro lager is en de kofferbak 40 liter ruimer. De benzineversies waren nog niet voorhanden tijdens deze test, maar we gokken zomaar dat de elektrische Mokka het fijnst rijdt.

Specificaties Opel Mokka-e (2021)


Motor
1 elektromotor
136 pk
260 Nm
50 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,4 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
324 km (WLTP)
Laadtijd
5:15 uur bij 11 kW
0:30 uur bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.151 x 1.791 X 1.534 mm (l x b x h)
2.561 mm (wielbasis)
1.598 kg
310 / 1.060 l (bagage)
Prijzen
€ 40.599 (NL)
€ 41.300 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)