De Ferrari FXXK is ongelooflijk snel, dat is al meermalen gebleken. Maar wat zorgt er eigenlijk voor dat hij nog extremer is dan de LaFerrari? Deze vijf dingen maken hem de bruut die hij is.
01. Dubbeldekker
Aan de voorkant huist een complexe dubbeldeks spoiler die 30 millimeter dichter bij de grond ligt dan die van de LaFerrari. Verticale vinnen helpen de lucht naar de zijkant van de auto, waardoor de werking van de aerodynamische, platte onderkant van de auto extra wordt geholpen.
02. F1-kennis
Uit de aerodynamica van de FXXK valt Ferrari’s immense F1-ervaring af te leiden, plus alle kennis die ze de afgelopen tien jaar opdeden met de FXX- en de 599XX-programma’s. Het zorgt ervoor dat de FXXK veel sneller is dan de LaFerrari op Fiorano – vijf seconden (!), om precies te zijn, waardoor het rondje nog maar 1 minuut en 14 seconden kost.
03. Achterkant
Achter zorgt een monster-diffuser ervoor dat de lucht van onder de auto wordt afgevoerd – en tevens dat het niet makkelijk is om de FXXK achteruit in te parkeren. In de normale modus heeft de auto al de dubbele downforce van de straat-LaFerrari. In de maximum-attack-modus komt daar nog eens 30 procent bij – dat betekent 540 kilo bij 200 km/u.
04. Geluidsnormen
Meer vinnen op de sideskirts verbeteren de luchtstroom naar en over de achterwielen. Ferrari laat tevens weten dat de dempers op het uitlaatsysteem zijn ‘geëlimineerd’, een sinister maar toepasselijk woord voor een geluid dat je permanente maar schitterende gehoorbeschadiging zal bezorgen.
05. Vinnig gedrag
Achterop vinden we waarschijnlijk het meest innovatieve deel van de auto: een paar vinnen die samenwerken met de actieve achterspoiler. De vinnen zorgen voor maximale downforce op de spoiler als die is uitgeklapt. Ze bakenen de luchtstroom af, waardoor die in de juiste richting wordt geleid.
Reacties