
Als je een BMW wilt zonder dat soms wat twijfelachtige imago, dan ga je voor een Alpina. En dit zijn twee prachtvoorbeelden, al zeggen we het zelf. Vooraan: de slanke en glorieuze Alpina B6 2.8, met de TopGear-teletijdmachine regelrecht overgebracht uit het Beieren van de jaren tachtig. Erachter een hagelnieuwe B3 Touring. Ze zijn anders – alleen al qua carrosserie – maar het principe is hetzelfde: pak een 3-serie en geef hem wat flitsend maar niet al te overdreven spoilerwerk, meer pk’s en een comfortabeler afstemming.
Coupé tegen station, da’s geen eerlijk gevecht
Maar wel representatief, hoor. In de goeie ouwe tijd vonden mensen een tweedeurs sedan geweldig. Tegenwoordig is alleen al in het Verenigd Koninkrijk 80 procent van de geïmporteerde Alpina B3’s een station. Misschien ligt dat aan het feit dat er in de BMW-showroom geen M3 Touring te vinden is – al gaat dat wel veranderen.
Het zal qua performance wel schelen tussen die twee…
De oude auto heeft 200 pk, die geproduceerd worden bij 6.200 tpm door een zes-in-lijn uit een 5-serie. De B3 mikt er schijnbaar geheel moeiteloos 462 pk tegenaan. Zijn 3,0-liter zescilinder is familie van die van de nieuwe M3, maar produceert meer trekkracht dankzij Alpina’s kleinere en daardoor responsievere duo turbo’s. Hij weegt net geen twee ton, wat dan weer behoorlijk scheelt met de 1.275 kilo van zijn voorouder. Maar qua prestaties maakt ie gehakt van ’m: met een 0-naar-100-tijd van 3,9 seconden en top van 300 km/u is hij 3 seconden en bijna 80 km/u sneller dan de B6.
Horen Alpina’s niet juist lekker comfortabel te zijn?
Alles aan de B6 suggereert dat het een sportauto op het scherp van de snede is, een voorbode van wat BMW pas later zou gaan doen toen ze met de M3 kwamen. Maar veruit het overweldigendste aan de B6 is juist hoe soepeltjes hij rijdt, hoe kalmpjes hij stuurt. Hij is als een kleine GT die per ongeluk ook nog beschikt over neonkleurige stoelbekleding en een bijzondere gretigheid om zich naar de rode lijn van de toerenteller te katapulteren. Hij heeft vier versnellingen plus een overdrive en een optionele 100-liter tank. Zó verleidelijk om de eigenaar gewoon te laten zitten en elke druppel op te rijden…
En die nieuwe?
Je zou haast vrezen dat het nostalgie voor de bühne is: de blauwe en groene wijzerplaten van de B6 nu als afbeelding in een digitaal scherm, diens idiote bekleding vind je kleurtechnisch terug in de stiksels in het stuur, maar de stoelbekleding is van Rolls-Royce-waardig leer. Als je eenmaal zijn buitenwerkelijke acceleratie hebt ervaren, geholpen door de standaard xDrive-vierwielaandrijving, merk je dat de B3 zijn gentleman-achtige GT-rol net zo overtuigend speelt. Je natuurlijke reactie is om te relaxen, maar er zit gevoel voor humor in al die complexe ondersteltechniek. Daardoor maak je je geen zorgen over zijn gewicht of het feit dat ie geen puristische achterwielaandrijver is. Hij vreet bochten op zo’n geweldige manier dat we hadden kunnen zweren dat ie vierwielbesturing had. Het is precies dat talent van de 3-serie, maar dan met een dikke laag klasse eroverheen. Inderdaad: zoals Alpina’s dat altijd hebben gedaan.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
