
Als je een BMW wilt zonder dat soms wat twijfelachtige imago, dan ga je voor een Alpina. En dit zijn twee prachtvoorbeelden, al zeggen we het zelf. Vooraan: de slanke en glorieuze Alpina B6 2.8, met de TopGear-teletijdmachine regelrecht overgebracht uit het Beieren van de jaren tachtig. Erachter een hagelnieuwe B3 Touring. Ze zijn anders – alleen al qua carrosserie – maar het principe is hetzelfde: pak een 3-serie en geef hem wat flitsend maar niet al te overdreven spoilerwerk, meer pk’s en een comfortabeler afstemming.
Coupé tegen station, da’s geen eerlijk gevecht
Maar wel representatief, hoor. In de goeie ouwe tijd vonden mensen een tweedeurs sedan geweldig. Tegenwoordig is alleen al in het Verenigd Koninkrijk 80 procent van de geïmporteerde Alpina B3’s een station. Misschien ligt dat aan het feit dat er in de BMW-showroom geen M3 Touring te vinden is – al gaat dat wel veranderen.
Het zal qua performance wel schelen tussen die twee…
De oude auto heeft 200 pk, die geproduceerd worden bij 6.200 tpm door een zes-in-lijn uit een 5-serie. De B3 mikt er schijnbaar geheel moeiteloos 462 pk tegenaan. Zijn 3,0-liter zescilinder is familie van die van de nieuwe M3, maar produceert meer trekkracht dankzij Alpina’s kleinere en daardoor responsievere duo turbo’s. Hij weegt net geen twee ton, wat dan weer behoorlijk scheelt met de 1.275 kilo van zijn voorouder. Maar qua prestaties maakt ie gehakt van ’m: met een 0-naar-100-tijd van 3,9 seconden en top van 300 km/u is hij 3 seconden en bijna 80 km/u sneller dan de B6.
Horen Alpina’s niet juist lekker comfortabel te zijn?
Alles aan de B6 suggereert dat het een sportauto op het scherp van de snede is, een voorbode van wat BMW pas later zou gaan doen toen ze met de M3 kwamen. Maar veruit het overweldigendste aan de B6 is juist hoe soepeltjes hij rijdt, hoe kalmpjes hij stuurt. Hij is als een kleine GT die per ongeluk ook nog beschikt over neonkleurige stoelbekleding en een bijzondere gretigheid om zich naar de rode lijn van de toerenteller te katapulteren. Hij heeft vier versnellingen plus een overdrive en een optionele 100-liter tank. Zó verleidelijk om de eigenaar gewoon te laten zitten en elke druppel op te rijden…
En die nieuwe?
Je zou haast vrezen dat het nostalgie voor de bühne is: de blauwe en groene wijzerplaten van de B6 nu als afbeelding in een digitaal scherm, diens idiote bekleding vind je kleurtechnisch terug in de stiksels in het stuur, maar de stoelbekleding is van Rolls-Royce-waardig leer. Als je eenmaal zijn buitenwerkelijke acceleratie hebt ervaren, geholpen door de standaard xDrive-vierwielaandrijving, merk je dat de B3 zijn gentleman-achtige GT-rol net zo overtuigend speelt. Je natuurlijke reactie is om te relaxen, maar er zit gevoel voor humor in al die complexe ondersteltechniek. Daardoor maak je je geen zorgen over zijn gewicht of het feit dat ie geen puristische achterwielaandrijver is. Hij vreet bochten op zo’n geweldige manier dat we hadden kunnen zweren dat ie vierwielbesturing had. Het is precies dat talent van de 3-serie, maar dan met een dikke laag klasse eroverheen. Inderdaad: zoals Alpina’s dat altijd hebben gedaan.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
