
‘Laat nooit in één keer je volle potentie zien’, klonk ooit het advies van een gehaaide sales-collega uit een ver verleden. Als jij denkt 5.000 euro winst te kunnen maken voor de baas, begin dan eerst met 2.000 euro. Vraag dan opslag en ga naar de 3.000 euro. Stap dan weer naar de baas. Zo kun je drie of vier keer een record claimen en opslag vragen. Alpina heeft ook naar deze collega geluisterd.
Je kijkt hier naar de Alpina B5 GT, wat de krachtigste Alpina ooit gebouwd is. Het vermogen van deze omgebouwde 5-serie is 634 pk, wat slechts een kleine toename van 13 pk is ten opzichte van de B5 (zonder GT). Maar toch, een record is een record. Over een jaartje kunnen ze het vermogen van de 4,4-liter V8 naar de 640 pk schroeven en opnieuw een leuk record claimen, als ze dat zouden willen.
Het koppel stijgt overigens harder, met 50 Nm naar de 850 Nm. Je kunt de Alpina B5 GT kopen als sedan en als stationwagen. De sedan gaat naar de 100 km/u in slechts 3,4 seconden. De Touring doet hetzelfde sprintje in 3,6 seconden. De topsnelheid is ongewijzigd; op de Autobahn haalt de sedan 330 km/u en de Touring haalt 322 km/u.
Ander uiterlijk voor de Alpina B5 GT
De splitter onder de voorbumper is nieuw voor de Alpina B5 GT, net als de canards op de voorbumper. Dit zijn de kleine vleugeltjes op de hoeken. Voor deze GT mag je kiezen uit de kleuren Chalk, Verde British Racing, Arctic Race Blue, Imolarot, Petrol Mica or Daytona Violet. Liever geen speciale kleur? Dan is Alpina Blue of Alpina Green ook nog een optie.
De Nederlandse prijs van de Alpina B5 GT
In de hoofdsteunen van de voorstoelen is de typeaanduiding B5 GT gestikt. Standaard is de bekleding verder zwart, maar Alpina gaat graag aan de slag met een kleurtje als je wilt. In Nederland gaat de Alpina B5 GT voor 148.500 euro. Er worden slechts 250 stuks gebouwd waarvan er vijf naar Nederland komen. De levering start in juli van dit jaar.
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

BMW Alpina B5 GT Touring review: Hoe rijdt de laatste in zijn soort ooit?

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Alpina B5 vs Audi RS 6 vs Mercedes-AMG E 63 S

Alpina B5 heeft 621 pk, gaat 330 km/u

Deze Alpina B5 BiTurbo Touring is je vakantiebeuker

Alpina B5 Touring troeft Porsche en Mercedes af

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
