Alpina B5 heeft 621 pk, gaat 330 km/u

En het mooie is: je ziet het niet aan 'm af...

Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 Touring 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 Touring 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 Touring 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 Touring 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 2020
Foto('s): Alpina AutomobilesAlpina B5 2020
Alpina B5 2020
Alpina B5 2020
Alpina B5 2020
Alpina B5 2020
Alpina B5 2020
Alpina B5 Touring 2020
Alpina B5 Touring 2020
Alpina B5 Touring 2020
Alpina B5 Touring 2020
Alpina B5 2020
Alpina B5 2020

Ken je dat spelletje waarbij je drie auto’s moet bedenken waarmee je het voor de rest van je leven zult moeten doen? Nou, hier is een serieuze kandidaat: de nieuwe Alpina B5, gebaseerd op de gefacelifte BMW 5-serie. Of meer specifiek: op de toch al bloedsnelle M550i.

De vorige B5 had een… acceptabele 608 pk. Maar door aan de ECU te knutselen en de koeling te verbeteren, haalt Alpina nu 621 pk en 800 Nm uit de 4,4-liter biturbo V8. Het xDrive-systeem en de achttraps automaat zorgen mede voor een 0-100-tijd van 3,4 seconden. De topsnelheid is een ronduit bizarre 330 km/u. De Touring-versie – die je nóg liever wilt, geef maar toe – is maar iets ‘trager’: 3,6 seconden en 323 km/u.

Andere aanpassingen aan de Alpina B5

Alpina updatet het onderstel met hun eigen straffere veren en adaptieve dempers. De actieve rolstabilisatie en vierwielbesturing werden getweakt en achter de 20-inch Alpina-velgen huizen enorme remmen. Nog grotere stoppers en een mechanisch sperdifferentieel behoren tot de opties.

Extra gaaf in onze ogen: de Alpina B5 is nog steeds een rasechte sleeper. De voorbumper kreeg grotere (functionele) koelopeningen, maar verder is dit met afstand de meest subtiele manier om 320+ km/u te gaan. Laat de strepen en Alpina-badges weg, en je zou zo denken dat je met een 520d met M Sport-pakket van doen hebt. Binnenin vind je het standaard 5-serie-interieur, maar dan met extra hoogwaardig leer ertegenaan gesmeten.

Dieselversie: de Alpina D5S

Voor wie actieradius belangrijker vindt dan performance: Alpina heeft uiteraard ook de dieselversie opgefrist. De D5S, eveneens als sedan of Touring beschikbaar, is nagenoeg hetzelfde als de B5 – op de motor na dan. De tri-turbo mild-hybride 3.0 zescilinder levert 407 pk, doet 0-100 in 4,4 seconden en bereikt 286 km/u (Touring: 4,6 seconden en 283 km/u).

Dacht je dat je net je ultieme superlimousine had gevonden, komt die Alpina B5 je weer aan het twijfelen brengen…

Reacties
  1. Carel Jansen zegt op 13 juni 2020 om 12:16:

    Vrijwel elke auto kan getuned worden (in de jaren 60 had je al een Ford die 2000 pk had en in minder 2 sec van 0-100 ging) , maar als de rijeigenschappen van de auto niet zo goed zijn (zoals b.v. bij de meeste Audi’s het geval is) dan wordt het een gevaar op de weg. Alpina zorgt er voor dat ook de rest van de auto aangepast wordt om er veilig mee te kunnen rijden.

  2. Miguel zegt op 11 juni 2020 om 18:52:

    Dat kan mijn a 6 TFSI 6 cily ook, … naar een flinke tuning

    • Remon zegt op 11 juni 2020 om 22:14:

      Naar? 🤣🤣

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines