Alpina (ja, met een ‘A’) zou een topkeuze zijn voor de politie. Bloedsnel, ruim en comfortabel genoeg om uren in door te brengen. Alpine (dus met een ‘E’) zou niet onze eerste keuze zijn; ze zijn wat aan de krappe kant en door de middenmotor is de auto lastiger om op de limiet te rijden. Plotseling overstuur is niet ondenkbaar in achtervolgingssituaties. De Franse Gendarmerie, die je kunt zien als onze Koninklijke Marechaussee, ziet wel brood in de kleine Franse sportauto en bestelt 26 exemplaren.

Voor snelle interventies op de snelweg

De Gendarmerie rijdt al jaren in sportieve modellen zoals de Renault Mégane RS en de Seat Leon Cupra. Als onderdeel van een verjongingskuur voor de vloot, worden er de komende vier jaar 26 auto’s vervangen door de Alpine A110 Pure. ‘Deze voertuigen zullen de politie in staat stellen om in het kader van verkeersveiligheids- of gerechtelijke politiemissies (bijvoorbeeld drugshandel) interventies uit te voeren op de autosnelweg met auto’s die op hoge snelheid rijden’, meldt de Franse overheid.

Twee van de Alpines worden ingezet voor rijtrainingen. Wat de Pure inhoudt, zit al in de naam. Het is een pure uitvoering zonder veel fratsen. Hij is meer gericht op bochtenprestaties dan luxe. Lichter en harder, dus. De 1,8-liter viercilinder produceert 252 pk. De 0-100-tijd is 4,5 seconden en de topsnelheid is 250 km/u. Tof is de aankoop wel. Het doet Nederlanders uiteraard gelijk denken aan de tijd dat de politie hier nog in Porsche 911 Targa’s reed.

Reacties

  • Chris heeft op 25 oktober 2021 geschreven:

    Inderdaad veel leuker dan die platgeslagen kevers

    Reageer
  • Jan heeft op 22 oktober 2021 geschreven:

    Het blijft onvoorstelbaar dat ik vrijwel wekelijks Porsches om de oren krijg, in welke configuratie dan ook, maar dat ik dit snoepje nog nooit live op onze (snel)wegen heb mogen aanschouwen. Als ik ooit 75k of zoiets in de schoot geworpen krijg, weet ik het wel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)