
Vorig jaar onthulde Alpine de A110 R Fernando Alonso, een in beperkte oplage verkrijgbare versie van hun nieuwe, meer op het circuit gerichte sportauto die de Spaanse held in het zonnetje zet. Er worden 32 exemplaren gebouwd, elk met een speciale badge die een van de 32 GP-overwinningen van ’Nando markeert.
En nu wordt het verwarrend. Om te beginnen werd de A110 R Fernando Alonso onthuld vlak ná de vrij schokkende onthulling van Fernando Alonso dat hij overliep van Alpine naar Aston Martin, wat de onthulling een nadrukkelijk ‘sarcastische afspraak bij een vechtscheiding’-sfeertje meegaf.
De doelgroep van de Alpine A110 R Fernando Alonso
Sterker, de verhoudingen waren inmiddels zo ijzig dat Alonso niet eens de onthulling van zijn eigen auto bijwoonde, maar die eer aan teammaat Esteban Ocon liet. (‘Wat zeg je, Esteban? De A110 Ocon Edition? Eerst nog een paar races winnen, kleine vriend, dan zien we verder…’) Maar wat ik me eigenlijk nog veel meer afvraag: voor wie is die auto?
Ik weet dat ze er maar 32 hoeven weg te zetten, maar dan nog… aan wie dan? Zijn er echt 32 mensen op deze planeet die a) een wanhopig verlangen hebben naar een kleine, dure, lichtgewicht Franse sportauto en b) een aan hysterische stalkerneigingen grenzende obsessie met Fernando Alonso hebben?
Laat ik het zo zeggen. Ik ben dol op het geluid van de A110 R. Als ik in de markt was voor een tweezits sportauto, stond ie boven aan mijn lijstje. Fernando Alonso vind ik ook leuk. Op mijn lijstje Koppige Spaanse Veertigers: top drie, zonder meer.
Alonso’s motto
Maar als een volwassen man met een redelijk ontwikkeld gevoel voor schaamte zou het toch echt niet bij me opkomen om te gaan rijden in een auto waar her en der de handtekening van voornoemde koppige Spaanse veertiger op staat, die is gespoten in ‘Alonso’s speciale kleurstelling’ en een zonneklep heeft waar met een laserstraal ‘There is more than one path to the top of the mountain’ in is geëtst. Fernando’s motto, alleen geen motto dat ie ooit eerder tegen iemand lijkt te hebben verteld.
Dat is een niveau van heldenverering dat niet echt gezond is bij iemand die oud genoeg is om te mogen rijden, toch? Zelfs voor de zwaar overdreven 105.000 euro die Alpine (in Frankrijk) voor de gewone A110 R wil hebben, zou het waarschijnlijk al een moeilijk te verkopen auto zijn. Maar ze vragen voor de Alonso-editie doodleuk 43.000 euro méér. Tip: een full-body tatoeage van Alonso’s hoofd brengt dezelfde boodschap over, maar kost een stuk minder.
Het komt vaker voor
Alpine is niet de enige schuldige. Een paar jaar geleden kwam Hyundai met een Iron Man-editie van de Kona. Groot Marvel-logo op het dak, dagrijverlichting die lijkt op ‘de gloeiende ogen van het metalen masker van Iron Man’, Stark Industry-graphics, de handtekening van Tony Stark op het dashboard, vraagprijs 43k. Serieus, wie gaat dat kopen?
Hebben twaalfjarigen tegenwoordig een inkomen waarmee ze zich Koreaanse SUV’s kunnen veroorloven? Kennelijk wel. Want ik heb zojuist even gecheckt bij het onvolprezen howmanyleft.co.uk, en het blijkt dat Hyundai Engeland zo’n beetje alle van de haar toegewezen 300 exemplaren van de Iron Man Kona heeft verkocht (allemaal aan mensen die, vermoed ik, hun koffie drinken uit een mok met ‘Je hoeft niet gek te zijn om hier te werken, maar het helpt wel!’ erop).
Wat ongetwijfeld betekent dat de Alpine A110 R Fernando Alonso Editions ook als een malle verkocht zullen gaan worden. Alleen niet, denk ik, aan Fernando Alonso. Die is nu even druk met het configureren van zijn V12 Vantage van de zaak.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Gaat Fernando Alonso de nieuwe James Bond spelen? De coureur reageert…

Deze Aston Martin Valiant met handgeschakelde V12 is speciaal voor Alonso gemaakt

Kwalificatie in Imola: Max Verstappen pakt toch weer pole-position

3e vrije training voor GP van Emilia-Romagna in Imola voorspelt spannend kwalificatieduel

Verstappen stelt orde op zaken en wint de sprintrace in China

Verstappen behoudt perfecte score in kwalificatie met pole-position in Japan

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
