
Voor rallyauto’s met comfortverschijnselen kun je bij verschillende fabrikanten terecht. Porsche heeft natuurlijk de 911 Dakar, Lamborghini werkt aan de Huracán Sterrato en Toyota heeft met de GR Yaris een heus rallyhomologatiemodel. Alpine doet nu gezellig mee met dit feestje in de vorm van deze Alpine A110 San Remo 73. Al is ie een stuk minder toegewijd dan de auto’s die we net noemden.
Hij is geïnspireerd op de klassieke A110 die je naast hem ziet staan. Die komt uit 1973 en viert dus zijn 50e verjaardag. In 1973 won Alpine de Rallye Sanremo, maar ook het constructeurskampioenschap in het WRC. De overeenkomsten tussen de twee auto’s zit hem met name in in de kleurstelling, al houdt Alpine zich ook een beetje in. De velgen en het dak zijn bij de oude A110 oranje. Je kunt het zien als half werk, maar ook als een verstandige keuze om voor veilig wit te gaan. Het staat de nieuwe A110 in ieder geval prima.
Vanbinnen is er ook een poging gedaan om het oude rallygevoel te doen herleven. Zo krijg je een zespunts gordel, kuipstoeltjes en grijze stiksels. Hier en daar word je er met naamplaatjes en andere geintjes aan herinnerd dat je in een Alpine A110 San Remo 73 zit. Op één van die plaatjes kun je aflezen hoeveel van deze speciale A110’s die van jou voor zijn gegaan.
Prijs en specificaties van de Alpine A110 San Remo 73
Er worden namelijk 200 stuks gemaakt van deze rally-A110. Elk exemplaar gaat in Nederland voor 89.000 euro met zijn nieuwe eigenaar mee. Daarmee is de San Remo 73 3.000 euro duurder dan de A110 S. Die heeft net als deze versie 300 pk. Ook de 0-naar-100-tijd is gelijk; 4,2 seconden. Wel is de speciale rallyversie drie kilo lichter. Doe daarmee wat je wilt. Bestellen kan vanaf 17 maart. Misschien is dit wel de opmaat naar een comeback van Alpine in het WRC?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
