
Voor rallyauto’s met comfortverschijnselen kun je bij verschillende fabrikanten terecht. Porsche heeft natuurlijk de 911 Dakar, Lamborghini werkt aan de Huracán Sterrato en Toyota heeft met de GR Yaris een heus rallyhomologatiemodel. Alpine doet nu gezellig mee met dit feestje in de vorm van deze Alpine A110 San Remo 73. Al is ie een stuk minder toegewijd dan de auto’s die we net noemden.
Hij is geïnspireerd op de klassieke A110 die je naast hem ziet staan. Die komt uit 1973 en viert dus zijn 50e verjaardag. In 1973 won Alpine de Rallye Sanremo, maar ook het constructeurskampioenschap in het WRC. De overeenkomsten tussen de twee auto’s zit hem met name in in de kleurstelling, al houdt Alpine zich ook een beetje in. De velgen en het dak zijn bij de oude A110 oranje. Je kunt het zien als half werk, maar ook als een verstandige keuze om voor veilig wit te gaan. Het staat de nieuwe A110 in ieder geval prima.
Vanbinnen is er ook een poging gedaan om het oude rallygevoel te doen herleven. Zo krijg je een zespunts gordel, kuipstoeltjes en grijze stiksels. Hier en daar word je er met naamplaatjes en andere geintjes aan herinnerd dat je in een Alpine A110 San Remo 73 zit. Op één van die plaatjes kun je aflezen hoeveel van deze speciale A110’s die van jou voor zijn gegaan.
Prijs en specificaties van de Alpine A110 San Remo 73
Er worden namelijk 200 stuks gemaakt van deze rally-A110. Elk exemplaar gaat in Nederland voor 89.000 euro met zijn nieuwe eigenaar mee. Daarmee is de San Remo 73 3.000 euro duurder dan de A110 S. Die heeft net als deze versie 300 pk. Ook de 0-naar-100-tijd is gelijk; 4,2 seconden. Wel is de speciale rallyversie drie kilo lichter. Doe daarmee wat je wilt. Bestellen kan vanaf 17 maart. Misschien is dit wel de opmaat naar een comeback van Alpine in het WRC?
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert
