
Met lage auto’s valt prima te rijden. Drempels moeten iets langzamer genomen worden en in het ergste geval een tikkeltje schuin. Een keertje schrapen kan gebeuren, en je voelt dan hetzelfde schuldgevoel alsof je per ongeluk een hond op z’n staart trapt, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Daarom is deze Alpine A110 Sports X niet per se een waardevolle toevoeging, maar tjonge, wat is ie gaaf. Zie het als de Franse tegenhanger van de Huracán Sterrato en minimaal zo cool.
De Renault Groep bouwde de Alpine A110 Sports X niet voor mensen met drempelvrees (iets waar je langzaam overheen komt). De designers lieten zich inspireren door de oude rallyversies van de A110 uit 1973. De sportcoupé dijde uit met 80 millimeter en ging 60 millimeter de hoogte in. Het ontwerp van de voorbumper is anders en op de achterste heup krijgt de Alpine A110 Sports X een extra luchtinlaat. De zwarte motorkap en de kruizen in de binnenste lampen zijn een leuk detail.
Achterop monteerde Alpine A110 Sports X verplicht twee setjes ski’s, want elke auto die meer bodemspeling krijgt is per definitie een auto voor mensen met een actieve levensstijl. Vierwielaandrijving blijft uit, net als motorische aanpassingen. Productieplannen zijn er niet voor de hoge Alpine, wat heel jammer is, want voor wie dagelijks over de verzakte drempels bij de grachten van Amsterdam moet kruipen, zou dit de perfecte daily driver zijn.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?
