
Met lage auto’s valt prima te rijden. Drempels moeten iets langzamer genomen worden en in het ergste geval een tikkeltje schuin. Een keertje schrapen kan gebeuren, en je voelt dan hetzelfde schuldgevoel alsof je per ongeluk een hond op z’n staart trapt, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Daarom is deze Alpine A110 Sports X niet per se een waardevolle toevoeging, maar tjonge, wat is ie gaaf. Zie het als de Franse tegenhanger van de Huracán Sterrato en minimaal zo cool.
De Renault Groep bouwde de Alpine A110 Sports X niet voor mensen met drempelvrees (iets waar je langzaam overheen komt). De designers lieten zich inspireren door de oude rallyversies van de A110 uit 1973. De sportcoupé dijde uit met 80 millimeter en ging 60 millimeter de hoogte in. Het ontwerp van de voorbumper is anders en op de achterste heup krijgt de Alpine A110 Sports X een extra luchtinlaat. De zwarte motorkap en de kruizen in de binnenste lampen zijn een leuk detail.
Achterop monteerde Alpine A110 Sports X verplicht twee setjes ski’s, want elke auto die meer bodemspeling krijgt is per definitie een auto voor mensen met een actieve levensstijl. Vierwielaandrijving blijft uit, net als motorische aanpassingen. Productieplannen zijn er niet voor de hoge Alpine, wat heel jammer is, want voor wie dagelijks over de verzakte drempels bij de grachten van Amsterdam moet kruipen, zou dit de perfecte daily driver zijn.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen
