
Vandaag presenteert Alpine de radicaalste A110 tot nu toe: de A110R. Hij komt uit de windtunnel van het F1-team en er is alles aan gedaan om hem zoveel mogelijk neerwaartse druk te geven. De onderdelen die voor de downforce zorgen, zijn waar mogelijk uit koolstofvezel gemaakt. Neem de achtervleugel, de wielen en de zijskirts.
De motorkap, achterruit en diffuser zijn specifiek ontwikkeld voor de Alpine A110R. De herkenbare dubbele uitlaat krijgt bij de A110R een dubbele wand. De buitenwand blijft koel om onderdelen rondom de uitlaat te beschermen tegen de hitte. Het zou zonde zijn van alle uren in de windtunnel als de boel smelt.
Specificaties van de Alpine A110R
In het midden van Alpine A110R ligt dezelfde 1,8-liter turbomotor als in de GT-uitvoering. De viercilinder produceert 300 pk en 340 Nm. Onder meer omdat hij 37 kilo lichter is dan de GT, is hij 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. De nieuwe 0-100-tijd is 3,9 seconden en de topsnelheid is 285 km/u, wat 35 km/u sneller is dan de GT.
Binnenin gaat de gewichtsbesparing door. Sabelt-kuipstoelen zijn ook van koolstofvezel. In de hoofdsteunen is de letter A geborduurd en de letter R vind je op het middenconsole. Wanneer je rijdt, toont een speciaal schermpje je de turbodruk, temperatuur van de versnellingsbak, de stuurhoek en andere zaken waar je op het circuit geen tijd voor hebt om naar te kijken.
De Alpine A110R op de afbeeldingen is in dezelfde Racing Mat Blue-kleur gespoten als de F1-auto van het merk. Hij komt in ‘zeer beperkte oplage’ naar Nederland. Ze zeggen er niet bij hoeveel je kwijt bent voor de Alpine A110R. Toen de A110S uitkwam, kostte hij 78.000 euro met belastingen in Nederland (66.900 euro in België). Wat zullen we zeggen… tonnetje, minimaal?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
