
Vandaag presenteert Alpine de radicaalste A110 tot nu toe: de A110R. Hij komt uit de windtunnel van het F1-team en er is alles aan gedaan om hem zoveel mogelijk neerwaartse druk te geven. De onderdelen die voor de downforce zorgen, zijn waar mogelijk uit koolstofvezel gemaakt. Neem de achtervleugel, de wielen en de zijskirts.
De motorkap, achterruit en diffuser zijn specifiek ontwikkeld voor de Alpine A110R. De herkenbare dubbele uitlaat krijgt bij de A110R een dubbele wand. De buitenwand blijft koel om onderdelen rondom de uitlaat te beschermen tegen de hitte. Het zou zonde zijn van alle uren in de windtunnel als de boel smelt.
Specificaties van de Alpine A110R
In het midden van Alpine A110R ligt dezelfde 1,8-liter turbomotor als in de GT-uitvoering. De viercilinder produceert 300 pk en 340 Nm. Onder meer omdat hij 37 kilo lichter is dan de GT, is hij 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. De nieuwe 0-100-tijd is 3,9 seconden en de topsnelheid is 285 km/u, wat 35 km/u sneller is dan de GT.
Binnenin gaat de gewichtsbesparing door. Sabelt-kuipstoelen zijn ook van koolstofvezel. In de hoofdsteunen is de letter A geborduurd en de letter R vind je op het middenconsole. Wanneer je rijdt, toont een speciaal schermpje je de turbodruk, temperatuur van de versnellingsbak, de stuurhoek en andere zaken waar je op het circuit geen tijd voor hebt om naar te kijken.
De Alpine A110R op de afbeeldingen is in dezelfde Racing Mat Blue-kleur gespoten als de F1-auto van het merk. Hij komt in ‘zeer beperkte oplage’ naar Nederland. Ze zeggen er niet bij hoeveel je kwijt bent voor de Alpine A110R. Toen de A110S uitkwam, kostte hij 78.000 euro met belastingen in Nederland (66.900 euro in België). Wat zullen we zeggen… tonnetje, minimaal?
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden
