
Vandaag presenteert Alpine de radicaalste A110 tot nu toe: de A110R. Hij komt uit de windtunnel van het F1-team en er is alles aan gedaan om hem zoveel mogelijk neerwaartse druk te geven. De onderdelen die voor de downforce zorgen, zijn waar mogelijk uit koolstofvezel gemaakt. Neem de achtervleugel, de wielen en de zijskirts.
De motorkap, achterruit en diffuser zijn specifiek ontwikkeld voor de Alpine A110R. De herkenbare dubbele uitlaat krijgt bij de A110R een dubbele wand. De buitenwand blijft koel om onderdelen rondom de uitlaat te beschermen tegen de hitte. Het zou zonde zijn van alle uren in de windtunnel als de boel smelt.
Specificaties van de Alpine A110R
In het midden van Alpine A110R ligt dezelfde 1,8-liter turbomotor als in de GT-uitvoering. De viercilinder produceert 300 pk en 340 Nm. Onder meer omdat hij 37 kilo lichter is dan de GT, is hij 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. De nieuwe 0-100-tijd is 3,9 seconden en de topsnelheid is 285 km/u, wat 35 km/u sneller is dan de GT.
Binnenin gaat de gewichtsbesparing door. Sabelt-kuipstoelen zijn ook van koolstofvezel. In de hoofdsteunen is de letter A geborduurd en de letter R vind je op het middenconsole. Wanneer je rijdt, toont een speciaal schermpje je de turbodruk, temperatuur van de versnellingsbak, de stuurhoek en andere zaken waar je op het circuit geen tijd voor hebt om naar te kijken.
De Alpine A110R op de afbeeldingen is in dezelfde Racing Mat Blue-kleur gespoten als de F1-auto van het merk. Hij komt in ‘zeer beperkte oplage’ naar Nederland. Ze zeggen er niet bij hoeveel je kwijt bent voor de Alpine A110R. Toen de A110S uitkwam, kostte hij 78.000 euro met belastingen in Nederland (66.900 euro in België). Wat zullen we zeggen… tonnetje, minimaal?
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden
