
Vandaag presenteert Alpine de radicaalste A110 tot nu toe: de A110R. Hij komt uit de windtunnel van het F1-team en er is alles aan gedaan om hem zoveel mogelijk neerwaartse druk te geven. De onderdelen die voor de downforce zorgen, zijn waar mogelijk uit koolstofvezel gemaakt. Neem de achtervleugel, de wielen en de zijskirts.
De motorkap, achterruit en diffuser zijn specifiek ontwikkeld voor de Alpine A110R. De herkenbare dubbele uitlaat krijgt bij de A110R een dubbele wand. De buitenwand blijft koel om onderdelen rondom de uitlaat te beschermen tegen de hitte. Het zou zonde zijn van alle uren in de windtunnel als de boel smelt.
Specificaties van de Alpine A110R
In het midden van Alpine A110R ligt dezelfde 1,8-liter turbomotor als in de GT-uitvoering. De viercilinder produceert 300 pk en 340 Nm. Onder meer omdat hij 37 kilo lichter is dan de GT, is hij 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. De nieuwe 0-100-tijd is 3,9 seconden en de topsnelheid is 285 km/u, wat 35 km/u sneller is dan de GT.
Binnenin gaat de gewichtsbesparing door. Sabelt-kuipstoelen zijn ook van koolstofvezel. In de hoofdsteunen is de letter A geborduurd en de letter R vind je op het middenconsole. Wanneer je rijdt, toont een speciaal schermpje je de turbodruk, temperatuur van de versnellingsbak, de stuurhoek en andere zaken waar je op het circuit geen tijd voor hebt om naar te kijken.
De Alpine A110R op de afbeeldingen is in dezelfde Racing Mat Blue-kleur gespoten als de F1-auto van het merk. Hij komt in ‘zeer beperkte oplage’ naar Nederland. Ze zeggen er niet bij hoeveel je kwijt bent voor de Alpine A110R. Toen de A110S uitkwam, kostte hij 78.000 euro met belastingen in Nederland (66.900 euro in België). Wat zullen we zeggen… tonnetje, minimaal?
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)
