Vandaag presenteert Alpine de radicaalste A110 tot nu toe: de A110R. Hij komt uit de windtunnel van het F1-team en er is alles aan gedaan om hem zoveel mogelijk neerwaartse druk te geven. De onderdelen die voor de downforce zorgen, zijn waar mogelijk uit koolstofvezel gemaakt. Neem de achtervleugel, de wielen en de zijskirts.
De motorkap, achterruit en diffuser zijn specifiek ontwikkeld voor de Alpine A110R. De herkenbare dubbele uitlaat krijgt bij de A110R een dubbele wand. De buitenwand blijft koel om onderdelen rondom de uitlaat te beschermen tegen de hitte. Het zou zonde zijn van alle uren in de windtunnel als de boel smelt.
Specificaties van de Alpine A110R
In het midden van Alpine A110R ligt dezelfde 1,8-liter turbomotor als in de GT-uitvoering. De viercilinder produceert 300 pk en 340 Nm. Onder meer omdat hij 37 kilo lichter is dan de GT, is hij 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u. De nieuwe 0-100-tijd is 3,9 seconden en de topsnelheid is 285 km/u, wat 35 km/u sneller is dan de GT.
Binnenin gaat de gewichtsbesparing door. Sabelt-kuipstoelen zijn ook van koolstofvezel. In de hoofdsteunen is de letter A geborduurd en de letter R vind je op het middenconsole. Wanneer je rijdt, toont een speciaal schermpje je de turbodruk, temperatuur van de versnellingsbak, de stuurhoek en andere zaken waar je op het circuit geen tijd voor hebt om naar te kijken.
De Alpine A110R op de afbeeldingen is in dezelfde Racing Mat Blue-kleur gespoten als de F1-auto van het merk. Hij komt in ‘zeer beperkte oplage’ naar Nederland. Ze zeggen er niet bij hoeveel je kwijt bent voor de Alpine A110R. Toen de A110S uitkwam, kostte hij 78.000 euro met belastingen in Nederland (66.900 euro in België). Wat zullen we zeggen… tonnetje, minimaal?
Reacties