Het bouwen van SUV’s (en crossovers) is een big business. Ook voor merken die traditioneel compleet andere auto’s bouwen. Denk aan sportwagenmerken als Porsche, Lotus, Lamborghini, Aston Martin en Ferrari. Al die merken zijn dolblij met hun SUV’s. Voor nu is het de beurt aan een bescheidener sportwagenmerk: Alpine. Zij lanceren nu de Alpine A390 en dat is hun visie op het fenomeen SUV.

Net als bij Lotus voelt een SUV van Alpine vreemd. Dat komt omdat deze merken bij uitstek wendbare sportwagens bouwen die bekend staan om hun lage gewicht. Een grote logge elektrische SUV past daar iets minder goed bij. Uiteraard moeten wij als liefhebber er iets anders naar kijken: dankzij die grote SUV’s die goed verkopen, kan een merk juist die kleine lichtgewicht sportwagens maken voor de liefhebber.

Niet alle features gaan we terugzien op het productiemodel

Daarnaast moeten we de Alpine A390 op zijn merites beoordelen en niet afserveren simpelweg omdat het een SUV is, alhoewel Alpine het een Sport Fastback noemt. Het is eigenlijk een allegaartje van diverse carrosseriestijlen. Het is officieel nog een concept, maar volgens Alpine zal ongeveer 85 procent worden meegenomen naar het productiemodel.

Alpine A390 B Concept (2024) blauw zijkant links deuren open

Je moet dan wel afscheid nemen van de bijzondere deuren en ontbrekende B-stijl, dat is de balk tussen de zijruit vóór en zijruit achter. We gaan er ook van uit dat de wielen een paar inches kleiner zullen zijn., want ze zijn nu zo groot dat de NS ze ook kan gebruiken. Speciale vermelding voor het interieur. Alpine zegt met trots dat dat geïnspireerd is op de Formule 1-auto. Dat is wel bijzonder, want als er één aspect is van een F1-auto dat niet interessant is, is dat wel het interieur. Het productiemodel krijgt vijf zitplaatsen.

Techniek van de Alpine A390

Over de techniek van de Alpine A390 zijn de Fransen nog niet heel erg spraakzaam. Uiteraard is de auto geheel elektrisch. Er zijn twee kleine elektromotoren op de achteras en eentje op de vooras. In de basis zal de A390 iets meer achterwielaangedreven aanvoelen. Dankzij Active Torque Vectoring gaat de SUV nog beter de bocht om. We zijn benieuwd hoe de Alpine daadwerkelijk stuurt. Sommige crossovers en SUV’s weten tegenwoordig toch te verrassen als het gaat om (sportieve) rijkwaliteiten.

Lees ook: Alpine wil een (zuinige) straatauto met een waterstof-V6 bouwen

Alpine is druk bezig met het uitbreiden van het modelportfolio. Op dit moment staat alleen de A110 te schitteren in de showroom, maar niet voor lang. Eerst komt de Alpine A290 eraan, dat is een extra snelle versie van de Renault 5 EV die het op kan nemen tegen de Abarth 500e. Daarna moet de productieversie voor de Alpine A390 verschijnen. Het is de bedoeling dat er 7 Alpines zijn in 2030. Er komen nog grotere SUV’s bij (voor de Amerikaanse markt) en een A310, een 911-concurrent, maar dan elektrisch.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)