Het bouwen van SUV’s (en crossovers) is een big business. Ook voor merken die traditioneel compleet andere auto’s bouwen. Denk aan sportwagenmerken als Porsche, Lotus, Lamborghini, Aston Martin en Ferrari. Al die merken zijn dolblij met hun SUV’s. Voor nu is het de beurt aan een bescheidener sportwagenmerk: Alpine. Zij lanceren nu de Alpine A390 en dat is hun visie op het fenomeen SUV.
Net als bij Lotus voelt een SUV van Alpine vreemd. Dat komt omdat deze merken bij uitstek wendbare sportwagens bouwen die bekend staan om hun lage gewicht. Een grote logge elektrische SUV past daar iets minder goed bij. Uiteraard moeten wij als liefhebber er iets anders naar kijken: dankzij die grote SUV’s die goed verkopen, kan een merk juist die kleine lichtgewicht sportwagens maken voor de liefhebber.
Niet alle features gaan we terugzien op het productiemodel
Daarnaast moeten we de Alpine A390 op zijn merites beoordelen en niet afserveren simpelweg omdat het een SUV is, alhoewel Alpine het een Sport Fastback noemt. Het is eigenlijk een allegaartje van diverse carrosseriestijlen. Het is officieel nog een concept, maar volgens Alpine zal ongeveer 85 procent worden meegenomen naar het productiemodel.
Je moet dan wel afscheid nemen van de bijzondere deuren en ontbrekende B-stijl, dat is de balk tussen de zijruit vóór en zijruit achter. We gaan er ook van uit dat de wielen een paar inches kleiner zullen zijn., want ze zijn nu zo groot dat de NS ze ook kan gebruiken. Speciale vermelding voor het interieur. Alpine zegt met trots dat dat geïnspireerd is op de Formule 1-auto. Dat is wel bijzonder, want als er één aspect is van een F1-auto dat niet interessant is, is dat wel het interieur. Het productiemodel krijgt vijf zitplaatsen.
Techniek van de Alpine A390
Over de techniek van de Alpine A390 zijn de Fransen nog niet heel erg spraakzaam. Uiteraard is de auto geheel elektrisch. Er zijn twee kleine elektromotoren op de achteras en eentje op de vooras. In de basis zal de A390 iets meer achterwielaangedreven aanvoelen. Dankzij Active Torque Vectoring gaat de SUV nog beter de bocht om. We zijn benieuwd hoe de Alpine daadwerkelijk stuurt. Sommige crossovers en SUV’s weten tegenwoordig toch te verrassen als het gaat om (sportieve) rijkwaliteiten.
Lees ook: Alpine wil een (zuinige) straatauto met een waterstof-V6 bouwen
Alpine is druk bezig met het uitbreiden van het modelportfolio. Op dit moment staat alleen de A110 te schitteren in de showroom, maar niet voor lang. Eerst komt de Alpine A290 eraan, dat is een extra snelle versie van de Renault 5 EV die het op kan nemen tegen de Abarth 500e. Daarna moet de productieversie voor de Alpine A390 verschijnen. Het is de bedoeling dat er 7 Alpines zijn in 2030. Er komen nog grotere SUV’s bij (voor de Amerikaanse markt) en een A310, een 911-concurrent, maar dan elektrisch.
Rob heeft op 12 oktober 2024 geschreven:
Alles behouden. Voor het exterieur moet dat zeker lukken en voor het interieur zoveel mogelijk behouden. Bied (ook) een 4-zits aan. Dit is geen gezinsauto, dus 2 stoelen achterin gaat prima. Goede herinneringen aan mijn Volvo 480.
En dat dak: zeker behouden. Elektrochromatisch open en ‘dicht’ en de zon wordt geen spelbreker. Tenslotte ook mooie kleuren aanbieden (donkerblauw, gunmetal, géén mat), zoals ook bij de A110. Velgen met dikkere banden (hoge wangen) kan prima. Ook goed voor het comfort. Kom maar met dit model in de showroom.
EC Dubost heeft op 11 oktober 2024 geschreven:
Opnieuw een mislukt project. De EV onzin gaat ook Renault en Alpine een boel ellende bezorgen.
TG Fan heeft op 11 oktober 2024 geschreven:
Een mislukt project zou het kunnen zijn, maar iedereen doet dit nu…
De EV onzin wat jij zegt gaat alle merken problemen brengen. Daarom is Merc onlangs gestopt met het EQ merk(dacht ik te lezen). Volvo is ook weer overgegaan naar benzine en hybride motoren.
Dus of het meteen het eind is, ik weet het niet… Renault heeft al vaker rampen gehad en ze staan er nog. Maar zolang de alternatieven niet compleet onderzocht zijn is dit de enige optie(even diesel en benzine weggelaten natuurlijk).