De Subaru WRX STI S209 is de snelste en krachtigste WRX ooit gemaakt. Subaru Tecnica International leende inspiratie van de Nürburgringracer om de ultieme powersedan te maken. Het vermogen van de zescilinder boxer groeide naar 345 pk, de wielkasten werden breder en er werd zelfs een watersproeier op de intercooler geïnstalleerd. De opper-Subaru kreeg vandaag zijn prijs – en Amerika vindt ‘t maar duur.

De Subaru WRX STI S209 kost in Amerika 63.995 dollar, wat twee keer zoveel is als een reguliere WRX STI aldaar. Als je het zo bekijkt, is het een prijzig ding. Zeker als je hem naast de Corvette C8, Challenger Hellcat of een Mustang GT350 zet – die kosten ook zoiets. Bij de Amerikaanse media springen de tranen spontaan in de ogen bij het horen van de prijs. Ze moesten eens weten hoe het hier zit.

Wat kostte een Subaru WRX STI in Nederland?

Omgerekend naar euro’s komt de prijs uit op zo’n 58.000 euro. Wat de standaard WRX STI kostte in Nederland, voordat hij meedogenloos uit de prijslijsten geschrapt werd? Een astronomische 107.000 euro, en dat was voor het basismodel, dat in Amerika omgerekend zo’n 33.000 euro kost. Een slordige berekening leer dat de Subaru WRX STI S209 in Nederland meer dan 145.000 euro zou kosten. Allemachtig.

In Nederland realiseerde de importeur eventjes geleden al dat vrijwel niemand gek genoeg is om meer dan 100.000 euro neer te tellen voor een Subaru WRX STI en ze schrapten de auto uit de prijslijsten. Een stel dappere dealers haalde een zwikje ‘Final Editions’ naar Nederland, waarvan de duurste 109.950 euro moet opleveren, wat omgerekend zo’n 121.000 dollar betekent. In Nederland, daar is de WRX pas duur.

Reacties

  • Ollivier lefevre heeft op 15 oktober 2019 geschreven:

    Inderdaad, betaalde hier in amerika slechts 44,000 euro voor een BMW M4 cabrio met alle opties en slechts 9,000km op teller. Komt ook met 160,000km en zes jaar garantie

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)