
De Subaru WRX STI S209 is de snelste en krachtigste WRX ooit gemaakt. Subaru Tecnica International leende inspiratie van de Nürburgringracer om de ultieme powersedan te maken. Het vermogen van de zescilinder boxer groeide naar 345 pk, de wielkasten werden breder en er werd zelfs een watersproeier op de intercooler geïnstalleerd. De opper-Subaru kreeg vandaag zijn prijs – en Amerika vindt ’t maar duur.
De Subaru WRX STI S209 kost in Amerika 63.995 dollar, wat twee keer zoveel is als een reguliere WRX STI aldaar. Als je het zo bekijkt, is het een prijzig ding. Zeker als je hem naast de Corvette C8, Challenger Hellcat of een Mustang GT350 zet – die kosten ook zoiets. Bij de Amerikaanse media springen de tranen spontaan in de ogen bij het horen van de prijs. Ze moesten eens weten hoe het hier zit.
Wat kostte een Subaru WRX STI in Nederland?
Omgerekend naar euro’s komt de prijs uit op zo’n 58.000 euro. Wat de standaard WRX STI kostte in Nederland, voordat hij meedogenloos uit de prijslijsten geschrapt werd? Een astronomische 107.000 euro, en dat was voor het basismodel, dat in Amerika omgerekend zo’n 33.000 euro kost. Een slordige berekening leer dat de Subaru WRX STI S209 in Nederland meer dan 145.000 euro zou kosten. Allemachtig.
In Nederland realiseerde de importeur eventjes geleden al dat vrijwel niemand gek genoeg is om meer dan 100.000 euro neer te tellen voor een Subaru WRX STI en ze schrapten de auto uit de prijslijsten. Een stel dappere dealers haalde een zwikje ‘Final Editions’ naar Nederland, waarvan de duurste 109.950 euro moet opleveren, wat omgerekend zo’n 121.000 dollar betekent. In Nederland, daar is de WRX pas duur.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je kunt in de nieuwe Subaru WRX een cd-speler laten monteren, maar de prijs hangt van iets vreemds af

Travis Pastrana gaat rallyrijden voor Subaru in deze WRX-rallyauto

Subaru WRX STi met Ferrari V8 klinkt hemels

Tweedehands JDM-auto? Met deze drie maak je Han trots

Travis Pastrana’s Gymkhana-Subaru is bestickerd

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

Waarom (helaas) niemand het betrouwbaarste automerk van Nederland koopt

Iemand loste het probleem van deze vergeten sportcoupé op briljante wijze op

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Inderdaad, betaalde hier in amerika slechts 44,000 euro voor een BMW M4 cabrio met alle opties en slechts 9,000km op teller. Komt ook met 160,000km en zes jaar garantie