Zoek je iets bijzonders? Kies iets uit het land van de rijzende zon! Een tweedehands JDM-auto kon nog weleens een goede investering zijn ook.

Welke zichzelf respecterende Fast & Furious-fan droomt nou niet over deze auto’s? Je kunt ervoor kiezen om zelf iets obscuurs (en rechtsgestuurds) uit Japan te halen, maar sommige legendarische Japanners zijn ook gewoon nieuw hier geleverd. Dus als je goed zoekt, kun je ook dichterbij de nodige pareltjes vinden. Deze drie zouden wij in ieder geval niet links laten liggen.

Subaru Impreza WRX STI ‘Blobeye’ – € 15k voor een nette

Prijs toen: € 45.495
Voor: Een icoon met rallygenen (vooral in blauw en goud), scherp onderstel en de beste manier om lachend de winter door te komen
Tegen: Moeilijk een originele te vinden, vele zitten tegen of over het randje van het asociale. Maar als ze zo goed klinken – who cares?

Een beetje achtergrond: de Japanse-automarkt is de laatste tijd een beetje gek geworden. Nu de eerste generatie Gran Turismo-gamers en Fast & Furious-fans de jeugdpuistjes overwonnen heeft, beginnen ze de iconen uit hun jeugd op te pikken. En niet voor weinig. Een MkIV Supra werd onlangs voor 176 mille verkocht, een Mitsubishi Lancer Evo VI TME voor 175k, terwijl Impreza’s 22B doodleuk zo’n 275k doen… En de rek is er nog niet uit. Daarom heb jij als tweedehands JDM-auto een Blobeye nodig.

Ja, dat klinkt eerder als een uitslag van een soa-test dan als iets aantrekkelijks. Maar deze generatie Impreza (2003-2006) was ronder en mooier dan de Bugeye waarvan hij de facelift was. Zoals alle Impreza’s is het een beulswapen dankzij de vierwielaandrijving, ongelooflijke prestaties in elk weer, karaktervolle boxermotor en een laag zwaartepunt. Maar de Blobeye was ook de laatste die de charismatische 2,0-liter motor had, voor ze die omruilden voor een koppelrijkere maar minder toerengretige 2.5.

Ga het liefst voor een WRX STI – die hadden een sterkere zesbak en diverse motor-upgrades, en het Driver Controlled Centre Differential. Zie je PPP (Prodrive Performance Pack) staan: helemaal goed, dan gaat het vermogen van 265 naar 305 pk. En anders zijn er massa’s tuners die dat kunstje (en nog veel meer, ook qua vermogen) voor je kunnen fiksen.

Nissan Skyline GT-R R33 – vanaf circa € 25k

Prijs toen: geen idee, nooit hier geleverd
Voor: Goedkoper kun je een GT-R niet krijgen, en ze worden waarschijnlijk alleen maar meer waard
Tegen: Enorm moeilijk om een niet-gemolesteerd exemplaar te vinden, de minst populaire GT-R, veel potentiële kostenposten

Het zal vreemd klinken, maar sommige Nissan GT-R’s worden momenteel verkocht voor tegen de 250.000 euro. Zeldzamere exemplaren doen zelfs meer dan dat, en het wordt alleen maar erger. Een 400R kan bijvoorbeeld oplopen tot (ga zitten) 1,8 miljoen. Aan wie ligt dat? Rijke Amerikanen. Om bij hen iets te mogen importeren, moet een auto ouder dan 25 jaar zijn, dus de R32-generatie van de Skyline mocht pas sinds medio 2014 het land in, waarop de prijzen explodeerden. De R34 mag pas in 2024 naar binnen, en een gave doet dan al snel 300k.

De uitweg als je een betaalbare tweedehands JDM-auto wilt: het middelste broertje, de R33. Die heeft nooit de populariteit van de R32 of R34 kunnen aantippen, maar heeft dezelfde overgeëngineerde en immens betrouwbare RB26 2,6-liter zes-in-lijnmotor en het vernuftige ATTESA-ETS vierwielaandrijvingssysteem. Wat hij mist, is het autosporterfgoed van zijn voorganger en de Hollywood-status van zijn opvolger. Ofwel: weinig cultstatus. Maar dat zou weleens kunnen veranderen.

Hij kwam in 1995 en was de eerste GT-R die officieel in het VK werd geleverd – daar kun je dus ook nog naar uitwijken als je er een zoekt. Ze waren zo makkelijk van (veel) meer vermogen te voorzien dat ze (veel) meer power leverden dan de bestuurder aankon. Let dus heel goed op crashschade, want die kans is levensgroot. Net als die op roest, trouwens.

Honda NSX – vanaf zo’n € 70k

Prijs toen: € 117.983
Voor: Absolute supercarstatus, bruikbare prestaties en nog rustig in de stad ook. Wat wil je nog meer?
Tegen: Wat gedateerd en niet heel veel power voor dit geld. Maar het is een Japanse supercar, in Ayrtonsnaam!

Een verstandige, handgebouwde, vol-aluminium supercar uit Japan? Dat moet de originele Honda NSX zijn. En hij kan nu van jou zijn voor de prijs van twee Honda e’s. Als je dan toch een tweedehands JDM-auto zoekt…

Je komt niet veel NSX’en tegen op straat, en daar is een goede reden voor. Dankzij de hoge prijs en een productie van slechts 25 per dag zijn er minder dan 19.000 NSX’en gemaakt tijdens zijn vijftienjarige levensduur. Maar die kleine 19.000 waren wel erg goed. Voor het hier genoemde budget kun je alleen maar terecht bij een handgeschakeld exemplaar uit 1991. En dan zul je nog goed moeten zoeken, want een mooie is al snel (veel) duurder. De meest gezochte zijn uiteraard de zeldzaamste: de Type R (483 gemaakt, met de originele 3.0), de NSX-R (als de Type R, maar dan met de latere 3.2 – 140 gemaakt) en de ‘Last 12’-auto’s. Daar heb je wat Bitcoins voor nodig.

Een vroege auto zal de 24-kleps 3,0-liter V6 met 273 pk en 284 Nm hebben, met een vijfbak of een wat zompige automaat. Ga voor de handbak. Het voordeel is wel: omdat het een Honda is, heb je niet het bruto nationaal product van Kazachstan nodig om hem te onderhouden. Hij is enorm betrouwbaar en zelfs beurtjes kosten bij deze tweedehands JDM-auto niet de wereld. Mocht je in de verleiding komen, let er wel op dat de distributieriem is vervangen; dat moet elke zeven jaar of 100.000 kilometer gebeuren.

Toch niets voor jou? Ga gewoon een stukje baggeren met een tweedehands terreinauto!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)