
Iets meegekregen van het gerucht dat de nieuwe C 63 zijn hybride viercilinder aan de kant schuift? Mocht je het hebben onthouden, vergeet het dan maar weer. Of je nu wilt of niet: de viercilinder blijft. TopGear praat erover met Michael Schiebe. Hij is de baas van Mercedes-AMG en vertelt over de toekomst van de C 63 en over het wegvallen van de V8.
‘Ik weet dat er wat geruchten zijn over ”waarom heb je de V8 uit de auto getrapt?”, maar we willen erg, heel erg progressief zijn wanneer het aankomt op technologie. We zijn ervan overtuigd dat bij hybride concept, we bij de viercilinder blijven’, zegt Schiebe. De AMG-baas weet dat V8-liefhebbers niet allemaal over te halen zijn. Niet erg: hij denkt dat de viercilinder weer andere nieuwe klanten trekt.
Geen V8 in de Mercedes-AMG C 63 dankzij China
Bij het nemen van zo’n grote beslissing kijkt AMG naar de doelgroep. ‘Bijvoorbeeld de Chinese markt is niet erg sterk als het gaat over coupés, maar wel erg sterk bij sedans.’ Met andere woorden: AMG verkoopt meer C 63 Limousines in China dan in Europa en daar willen ze hem wel. Blijkbaar hebben ze daar niet dezelfde voorliefde voor V8-motoren als wij.
Maar hoe houdt AMG dan de liefhebbers in Europa tevreden? Er is nu een CLE 53 met een zes-in-lijn. Is er nog wat ruimte om die zescilinder wat sterker te maken voor de CLE 63? Schiebe: ‘We gaan het zien of er meer producten komen met die motor. De Amerikaanse markt speelt een grote rol in die auto en de zescilinder is daar een belangrijke.’
Wanneer komt de eerste elektrische auto van AMG?
Of er een M4-uitdager komt in de vorm van een CLE 63, daar wil Schiebe niet op in gaan. Hij praat liever over de elektrificatie van AMG: ‘We gaan onze [elektrische red.] auto in het midden van het decennium lanceren. We zullen dan een sterke batterij en sterke aandrijflijn hebben. Dat gaat iets zien dat we specifiek binnen en alleen voor AMG gaan bouwen.’
De eerste elektrische auto die helemaal van AMG is, wordt dus geen opgeknapte EQE. Het wordt een compleet nieuwe auto op een compleet nieuw platform met de naam AMG A. ‘Het is zo belangrijk dat we leveren in dit segment’, zegt de AMG-topman. AMG met performance en rijdynamiek bieden, meent hij. ‘Je moet dit gevoel krijgen dat een AMG geeft’, vult hij nog aan.
Schiebe doet mysterieus over de batterij en het gewicht
Allemaal leuk en aardig, maar kan dat alles terwijl de auto minder dan twee ton weegt? ‘Dat ligt eraan. Ik wil je niet vertellen wat ons streefgewicht van de auto is, maar lichtgewicht is een intensieve taak’, zegt Schiebe mysterieus. Hierbij moet het F1-team van Mercedes gaan helpen. Het raceteam heeft wat Schiebe ‘rakettechnologie’ noemt in de vingers.
Maar ziet de baas van Mercedes-AMG dan geen grote stappen die de komende vijf jaar gezet gaan worden met batterijtechnologie? ‘Dat heb ik niet gezegd’, reageert Schiebe. Al met al wil hij dus niet echt de diepte in duiken als het over de eerste elektrische AMG gaat. Voor de e-AMG geldt dus hetzelfde als voor GTA 6: er zit niets anders op dan wachten tot 2025.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “AMG bevestigt: Geen V8 meer in de C-klasse, de viercilinder is ‘progressief’”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

Ik bezit een C43 V6 en dat is een heerlijke auto, als je van een beetje sportief rijden houd. Mijn dilemma is niet zo zeer het downsizen van de motor of (deels) electrificeren maar de enorme prijsstijgingen in Nederland. Mijn C43 kostte in 2017 86.500 euro’s ( met beetje opties). Daar rij ik nu voor in een tweedehandsje van een of twee jaar. Ik ben niet meer bereid om meer dan een ton uit te geven aan een auto! Waarbij inmiddels meer dan 50% belasting is (bpm/btw) en op een liter benzine meer dan 72 cent. Dit zijn keuzes door onze politici gemaakt die zich zelf in dikke auto’s laten rond rijden, maar gewone mensen met middeninkomens uitpersen en uit de auto pesten. Tja wij hebben op ze gestemd en het bestuur van dit land aan hen overgegeven en dit krijgen wij ervoor terug……dus geen Mercedes meer voor mij lekker doorrijden van mijn C43…..
Helemaal mee eens 👍
Ik heb een c63 v8 gehad. rij nu een c43 4cil 2023. Wat helemaal tegen mijn gevoel in ging.
Toch zou ik niet graag weer terug willen.
Met een druk op de knop om te schakelen van een heerlijke reis auto in een beest van een race auto.
De nieuwe techniek blijft mij verbazen.
Het nostalgische in mij zegt houd de V8. De muziekliefhebber in mij zegt hou de V8. Maar mijn liefde voor toptechnologie zegt als een 4 cilinder met kleinere cilinder inhoud dezelfde prestaties kan hebben met nog een lager verbruik en milieuvriendelijker is zeg ik schrap de V8 . Nu met verbruik bedoel ik dat de combinatie van benzine en elektriciteit samen moet minder zijn dan het verbruik van de V8. Nu misschien nog een uitlaat maken die dezelfde mooie sound geeft als de V8.