Iets meegekregen van het gerucht dat de nieuwe C 63 zijn hybride viercilinder aan de kant schuift? Mocht je het hebben onthouden, vergeet het dan maar weer. Of je nu wilt of niet: de viercilinder blijft. TopGear praat erover met Michael Schiebe. Hij is de baas van Mercedes-AMG en vertelt over de toekomst van de C 63 en over het wegvallen van de V8.

‘Ik weet dat er wat geruchten zijn over ”waarom heb je de V8 uit de auto getrapt?”, maar we willen erg, heel erg progressief zijn wanneer het aankomt op technologie. We zijn ervan overtuigd dat bij hybride concept, we bij de viercilinder blijven’, zegt Schiebe. De AMG-baas weet dat V8-liefhebbers niet allemaal over te halen zijn. Niet erg: hij denkt dat de viercilinder weer andere nieuwe klanten trekt.

Geen V8 in de Mercedes-AMG C 63 dankzij China

Bij het nemen van zo’n grote beslissing kijkt AMG naar de doelgroep. ‘Bijvoorbeeld de Chinese markt is niet erg sterk als het gaat over coupés, maar wel erg sterk bij sedans.’ Met andere woorden: AMG verkoopt meer C 63 Limousines in China dan in Europa en daar willen ze hem wel. Blijkbaar hebben ze daar niet dezelfde voorliefde voor V8-motoren als wij.

Maar hoe houdt AMG dan de liefhebbers in Europa tevreden? Er is nu een CLE 53 met een zes-in-lijn. Is er nog wat ruimte om die zescilinder wat sterker te maken voor de CLE 63? Schiebe: ‘We gaan het zien of er meer producten komen met die motor. De Amerikaanse markt speelt een grote rol in die auto en de zescilinder is daar een belangrijke.’

Wanneer komt de eerste elektrische auto van AMG?

Of er een M4-uitdager komt in de vorm van een CLE 63, daar wil Schiebe niet op in gaan. Hij praat liever over de elektrificatie van AMG: ‘We gaan onze [elektrische red.] auto in het midden van het decennium lanceren. We zullen dan een sterke batterij en sterke aandrijflijn hebben. Dat gaat iets zien dat we specifiek binnen en alleen voor AMG gaan bouwen.’

De eerste elektrische auto die helemaal van AMG is, wordt dus geen opgeknapte EQE. Het wordt een compleet nieuwe auto op een compleet nieuw platform met de naam AMG A. ‘Het is zo belangrijk dat we leveren in dit segment’, zegt de AMG-topman. AMG met performance en rijdynamiek bieden, meent hij. ‘Je moet dit gevoel krijgen dat een AMG geeft’, vult hij nog aan.

Schiebe doet mysterieus over de batterij en het gewicht

Allemaal leuk en aardig, maar kan dat alles terwijl de auto minder dan twee ton weegt? ‘Dat ligt eraan. Ik wil je niet vertellen wat ons streefgewicht van de auto is, maar lichtgewicht is een intensieve taak’, zegt Schiebe mysterieus. Hierbij moet het F1-team van Mercedes gaan helpen. Het raceteam heeft wat Schiebe ‘rakettechnologie’ noemt in de vingers.

Maar ziet de baas van Mercedes-AMG dan geen grote stappen die de komende vijf jaar gezet gaan worden met batterijtechnologie? ‘Dat heb ik niet gezegd’, reageert Schiebe. Al met al wil hij dus niet echt de diepte in duiken als het over de eerste elektrische AMG gaat. Voor de e-AMG geldt dus hetzelfde als voor GTA 6: er zit niets anders op dan wachten tot 2025.

Reacties

  • AMG 43 heeft op 25 april 2024 geschreven:

    Helemaal mee eens 👍
    Ik heb een c63 v8 gehad. rij nu een c43 4cil 2023. Wat helemaal tegen mijn gevoel in ging.
    Toch zou ik niet graag weer terug willen.
    Met een druk op de knop om te schakelen van een heerlijke reis auto in een beest van een race auto.
    De nieuwe techniek blijft mij verbazen.

    Reageer
  • Peter De Groef heeft op 9 december 2023 geschreven:

    Het nostalgische in mij zegt houd de V8. De muziekliefhebber in mij zegt hou de V8. Maar mijn liefde voor toptechnologie zegt als een 4 cilinder met kleinere cilinder inhoud dezelfde prestaties kan hebben met nog een lager verbruik en milieuvriendelijker is zeg ik schrap de V8 . Nu met verbruik bedoel ik dat de combinatie van benzine en elektriciteit samen moet minder zijn dan het verbruik van de V8. Nu misschien nog een uitlaat maken die dezelfde mooie sound geeft als de V8.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)