
Ziet er te gek uit, toch? Eerst even over de CLE zelf, want dat kan je zomaar ontglipt zijn. Dit hierboven vervangt zowel de C-klasse Coupé als de E-klasse Coupé. Je kunt hem bestellen met een mild-hybride aandrijflijn en er zijn zelfs twee dieselversies. Maar daar laat Mercedes het natuurlijk niet bij, want de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé komt er nu bij.
Onder de motorkap zit een 3,0-liter zes-in-lijn motor die met hulp van een extra elektrische turbo zorgt voor een vermogen van 449 pk en een koppel van 560 Nm. Die elektrische turbo is niet nieuw, maar nog altijd interessant: laag in de toeren zorgt de elektrische compressor voor drukvulling. Hoger in de toeren krijgt de turbo genoeg uitlaatgassen en neemt hij het werk over.
Prestaties van de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé
Een kleine elektromotor van 23 pk helpt niet bij het vermogen van de auto, maar wint energie terug bij het remmen en het ‘bijna onmerkbaar’ opnieuw starten van de motor bij de start-stopfunctie. De topsnelheid ligt op 250 km/u, tenzij je voor het AMG Driver Package gaat. Dan gaat de topsnelheid naar 270 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat trouwens in 4,2 seconden.
Er is nog veel meer andere slimme tech, zoals vierwielsturing waarbij de achterwielen tot een hoek van 2,5 graad kunnen meedraaien, adaptieve dempers en een hele boel instellingen die je kunt veranderen in het AMG Dynamics-systeem. Je kunt zelfs de aandrijving naar de vooras uitzetten zodat je een soort driftmodus vrijspeelt.
We begonnen er al mee, maar ziet ie er niet geweldig uit met die opgezwollen heupen? De spoorbreedte is aan de voorkant met 58 millimeter vergroot en áchter met 75 millimeter ten opzichte van het standaard model. Daardoor staat de AMG CLE, nou ja, een beetje als de C 63 S Coupé. En dat brengt ons bij een belangrijk punt.
Komt er ook een AMG CLE 63?
Alles hierboven klinkt als een hoop moeite voor alleen een 53, toch? Daarom achten we de kans groot dat er ook nog een CLE 63 komt. Niet met een V8, maar met een opgewaardeerde zes-in-lijn motor met twee turbo’s? Je weet wel, net als bij een BMW M4? Maar dan wel met een plug-in hybride systeem, waarschijnlijk.
Helaas wil Mercedes voorlopig nog niet ingaan op een toekomstig CLE 63-model. Het zou een goedmakertje van Mercedes zijn nadat het merk zijn vinger brandde door de C 63 S een hybride viercilinder te geven. Maar dat is nog allemaal toekomstmuziek. Voor nu moeten we het doen met deze Mercedes-AMG CLE 53 Coupe en zijn grote AMG-broer, de AMG GLE 53.
De Mercedes-AMG GLE 53 is wel een PHEV
Zoals dat gaat bij broers, krijgt de GLE dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn motor, zonder extra elektrische compressor. Dankzij een elektromotor stijgt het vermogen naar 544 pk en is het koppel 750 Nm. Je kunt er zelfs helemaal elektrisch meerijden, maar na een kilometertje of 80 is de batterij wel leeg. Volledig elektrisch is de topsnelheid trouwens 140 km/u, wat prima is voor Nederland.
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
De GLE is er meteen als SUV en als Coupé. Daarnaast heeft de 53 vierwielaandrijving en 21-inch lichtmetalen velgen. Dankzij het luchtgeveerde onderstel met adaptieve dempers moet ie sportief zijn als je erom vraagt, maar op andere momenten comfortabel. De prijzen van beide auto’s volgen op een later moment.
Meer van TopGear


De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride

Nederlandse Mercedes-AMG van 220.000 euro door klein muurtje op z’n kop gelegd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mercedes zonder deuren van de weg gehaald

Brabus Mercedes-AMG GLE krijgt uiteraard 800 pk

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

De interessante reden waarom het nieuwe asfalt op de A12 zo ’tikt’ als je eroverheen rijdt

Deze BMW i7 heeft ‘de heilige graal onder de batterijen’ en kan in één ruk naar Milaan rijden vanuit Nederland

Nooit meer banden wisselen? Nieuwe band van Michelin zou een belangrijk probleem moeten oplossen

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Last van hooikoorts? Met dit simpele trucje ben je snel verlost van je jeukende ogen en loopneus
