Ziet er te gek uit, toch? Eerst even over de CLE zelf, want dat kan je zomaar ontglipt zijn. Dit hierboven vervangt zowel de C-klasse Coupé als de E-klasse Coupé. Je kunt hem bestellen met een mild-hybride aandrijflijn en er zijn zelfs twee dieselversies. Maar daar laat Mercedes het natuurlijk niet bij, want de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé komt er nu bij.

Onder de motorkap zit een 3,0-liter zes-in-lijn motor die met hulp van een extra elektrische turbo zorgt voor een vermogen van 449 pk en een koppel van 560 Nm. Die elektrische turbo is niet nieuw, maar nog altijd interessant: laag in de toeren zorgt de elektrische compressor voor drukvulling. Hoger in de toeren krijgt de turbo genoeg uitlaatgassen en neemt hij het werk over.

Prestaties van de Mercedes-AMG CLE 53 Coupé

Een kleine elektromotor van 23 pk helpt niet bij het vermogen van de auto, maar wint energie terug bij het remmen en het ‘bijna onmerkbaar’ opnieuw starten van de motor bij de start-stopfunctie. De topsnelheid ligt op 250 km/u, tenzij je voor het AMG Driver Package gaat. Dan gaat de topsnelheid naar 270 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat trouwens in 4,2 seconden.

Er is nog veel meer andere slimme tech, zoals vierwielsturing waarbij de achterwielen tot een hoek van 2,5 graad kunnen meedraaien, adaptieve dempers en een hele boel instellingen die je kunt veranderen in het AMG Dynamics-systeem. Je kunt zelfs de aandrijving naar de vooras uitzetten zodat je een soort driftmodus vrijspeelt.

We begonnen er al mee, maar ziet ie er niet geweldig uit met die opgezwollen heupen? De spoorbreedte is aan de voorkant met 58 millimeter vergroot en áchter met 75 millimeter ten opzichte van het standaard model. Daardoor staat de AMG CLE, nou ja, een beetje als de C 63 S Coupé. En dat brengt ons bij een belangrijk punt.

Komt er ook een AMG CLE 63?

Alles hierboven klinkt als een hoop moeite voor alleen een 53, toch? Daarom achten we de kans groot dat er ook nog een CLE 63 komt. Niet met een V8, maar met een opgewaardeerde zes-in-lijn motor met twee turbo’s? Je weet wel, net als bij een BMW M4? Maar dan wel met een plug-in hybride systeem, waarschijnlijk.

Helaas wil Mercedes voorlopig nog niet ingaan op een toekomstig CLE 63-model. Het zou een goedmakertje van Mercedes zijn nadat het merk zijn vinger brandde door de C 63 S een hybride viercilinder te geven. Maar dat is nog allemaal toekomstmuziek. Voor nu moeten we het doen met deze Mercedes-AMG CLE 53 Coupe en zijn grote AMG-broer, de AMG GLE 53.

De Mercedes-AMG GLE 53 is wel een PHEV

Zoals dat gaat bij broers, krijgt de GLE dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn motor, zonder extra elektrische compressor. Dankzij een elektromotor stijgt het vermogen naar 544 pk en is het koppel 750 Nm. Je kunt er zelfs helemaal elektrisch meerijden, maar na een kilometertje of 80 is de batterij wel leeg. Volledig elektrisch is de topsnelheid trouwens 140 km/u, wat prima is voor Nederland.

  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend schuin voor
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend schuin achter
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend voorkant
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend zijkant
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG GLE 53 motor
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG GLE 53 interieur
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend schuin voor
  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend schuin achter
  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend voorkant
  • Mercedes-AMG GLE 53 rijdend zijkant
  • Mercedes-AMG GLE 53 motor
  • Mercedes-AMG GLE 53 interieur

De GLE is er meteen als SUV en als Coupé. Daarnaast heeft de 53 vierwielaandrijving en 21-inch lichtmetalen velgen. Dankzij het luchtgeveerde onderstel met adaptieve dempers moet ie sportief zijn als je erom vraagt, maar op andere momenten comfortabel. De prijzen van beide auto’s volgen op een later moment.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)