Er is een verschil tussen wat wij een SUV noemen en wat een echte SUV is. Volgens de Amerikaanse definitie (daar waar de SUV vandaan komt) is heeft een SUV een ladderchassis met daarop het koetswerk. Als de auto een zelfdragende carrosserie heeft (waarbij het koetswerk onderdeel is van het chassis) zoals bij een personenauto, dan is het een crossover. De Toyota Land Cruiser 250 is wat dat betreft nog een échte SUV en de Arctic Trucks Land Cruiser AT37 doet er nog een flinke schep bovenop.

Wellicht ben je er niet van bewust, maar hoogstwaarschijnlijk ken jij – onbewust – meer producten van de firma Arctic Trucks, dan je denkt. Het is namelijk de firma die de Toyota Hilux ombouwde voor de Polar Special van TopGear (Seizoen 9, aflevering 7). Het is dus niet zomaar een tuner die dikke Toyota’s er nog dikker uit laat zien, maar ze nog beter maakt: offroad rijden. Dat is ook het geval met de nieuwste Land Cruiser.

Niet lager, maar hoger

In tegenstelling tot veel auto’s die getuned worden, is de Land Cruiser 250 ‘AT37’ niet lager, maar hoger gezet. Voor is dat gedaan met een schroefset die je in hoogte en hardheid kunt verstellen. Aan de achterzijde zijn er nieuwe veren en dempers geplaatst. In totaal staat de Land Cruiser nu vier centimeter hoger dan de standaardauto.

Arctic Trucks Land Cruiser AT37 (250) grijs (2025) rechtsvoorkant rijdend op de weg

Dat komt mede door de enorme wielen. Normaal gesproken moet je altijd rekening houden met de rolomtrek van de band. Dus als je grotere velgen monteert, moeten er plattere banden op. In dit geval is het precies andersom: de velgen zijn standaard 18 inch, maar de Land Cruiser AT37 heeft slechts 17 inch wieltjes. De banden zijn echter enorm groot (37 inch in diameter). Ze hebben bij Arctic Trucks wel even de snelheidsmeter gekalibreerd, omdat de rolomtrek groter is dan standaard.

Nieuwe bodykit voor de Arctic Trucks Land Cruiser AT37

Om te zorgen dat die wielen passen, is de koets eveneens iets aangepast. Standaard ziet de Land Cruiser 250 er al geweldig uit, maar met de nieuwe bodykit is de dikke Toyota er alleen maar op vooruitgegaan in esthetisch opzicht. Deze kit bestaat uit tien delen, waaronder nieuwe bumpers en wielkastverbreders. Bijzonder is dat de achteras iets naar achteren is verplaatst. Dit zorgt dit ervoor dat de Land Cruiser stabieler en comfortabeler rijdt tijdens offroad-gebruik.

Lees ook: Toyota-eigenaren vragen twee keer de nieuwprijs voor hun oude diesels

Mocht je hopen op flinke vermogenswinsten, moeten we je teleurstellen. De motor is namelijk helemaal standaard. Dat is betrouwbaarder en offroad heb je vaak niet zoveel vermogen nodig. Standaard heeft de Land Cruiser 204 pk en 500 Nm. Niet uitzonderlijk veel voor dik 2.300 kilo. Prijzen zijn niet bekend, maar normaal gesproken ben je voor een ombouw bij Arctic Trucks al gauw zo’n 35.000 euro kwijt. Dan moet je zelf een Land Cruiser meenemen, de meest kale versie kost al 165.000 euro in Nederland

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)