
De productie van de Honda NSX nadert zijn einde en dat is voor Autobacs Racing Team Aguri (ARTA) een reden om een afscheidsfeestje te organiseren. Maar dan wel op hun manier. Op de Tokyo Auto Salon van 2022 toonde het bedrijf deze ARTA Mechanics Legavelo, een rigoureus verbouwde NSX met een hoop koolstofvezel.
Slechts vijf exemplaren van de zogenaamde ARTA Mechanics Legavelo zullen worden gebouwd. Elk heeft een prijs van 25,3 miljoen Japanse yen. Dat is ongeveer 200.000 euro – exclusief de kosten van een donor-NSX. Au. Motorisch blijft de auto hetzelfde, al wordt hij lichter (en dus iets sneller) door het koolstofvezel. De nieuwe specificaties zijn nog niet bekend.
De ARTA Mechanics Legavelo is niet (alleen) voor de show
ARTA heeft genoeg ervaring om de bodykit daadwerkelijk functioneel te maken. Het bedrijf rijdt met een NSX GT3 in de Japanse Super GT-serie. Die nieuwe ventilatieopening boven de voorwielen helpt bijvoorbeeld om de luchtweerstand te verminderen door de turbulentie in de wielkast terug te dringen.
De enige verandering in de aandrijflijn is een nieuwe uitlaat met vier eindstukken. ARTA wil graag benadrukken dat deze niet te schreeuwerig zal zijn. ‘Hoewel het een uniek en agressief uiterlijk heeft, wordt het volume onderdrukt tot hetzelfde niveau als het echte’, luidt het krom vertaalde persbericht.
Andere spulletjes
Wat krijg je nog meer voor je geld? Welnu, de wielen zijn van gesmeed aluminium en alleen de ARTA Mechanics Legavelo mag ze dragen. Vanbinnen bekleedt ARTA het interieur opnieuw met mooie materialen, zoals alcantara en uiteraard nog meer koolstofvezel.


Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Deze Honda (Acura) NSX Type S heeft een bijpassende aanhanger

Zo kon deze mazzelaar voor een schijntje een Honda NSX kopen

Tweedehands JDM-auto? Met deze drie maak je Han trots

Max Verstappen kan altijd nog autoverkoper worden

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
