
Prima als je met de Porsche 911 wilt concurreren, maar dan zul je je auto toch ook in 738 varianten moeten uitbrengen. Na de versie met V8- en V10-motor is Audi aardig op weg, want nu komen ze met de nieuwe lichtgewicht R8 GT.
Maar liefst 100 kg is er bespaard ten opzichte van de standaard auto. Die winst is bijvoorbeeld gehaald door lichter staal, een achterruit van polycarbonaat, een dunnere voorruit (wil je dat?) en verschillende koolstofvezel carrosserieonderdelen. Zelfs de vloerbekleding is bijna 8 kg lichter. Dat het ding zo sportief is, mag je natuurlijk best zien; daarom heeft ie ook wat extra luchtopeningen en een leuke splitter vooraan. Vind je dat niet spectaculair genoeg, dan kun je ook nog voor een racepakket kiezen, compleet met rolkooi, vierpuntsgordels en brandblusser.
Ook in de motorruimte is het extra feest. De R8 GT heeft namelijk de bekende V10-motor aan boord, met wat extra pep. Van de 560 stuks hoeft elke pk slechts 2,72 kg mee te slepen. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 in 3,6 seconden en een top van 320 km/u. Dat klinkt allemaal heel bijzonder, en dat is het ook: er worden slechts 333 exemplaren gemaakt.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop
