Bij Pagani snappen ze ook wel dat je na een paar uitgelekte plaatjes net zo goed meteen maar alles kunt onthullen. Een stuk eerder dan verwacht is ie nu daarom eindelijk officieel: de Pagani Huayra, opvolger van de legendarische Zonda.
De ontwerpers hebben blijkbaar een cursus creatief tekenen gevolgd, want waar de Zonda nogal strak gelijnd was, is de Huayra één en al golven en welvingen, hoeken en vouwen. Daar wordt de auto niet per se mooier op, maar wellicht went het na een tijdje. Gebleven zijn in ieder geval herkenbare elementen als de vier centraal geplaatste uitlaten en de priemende koplampjes. Oh, en hij heeft nu vleugeldeuren, omdat het kan. En aan alle kanten een vliegtuig-achtige flap, voor het betere remwerk.
Pagani is met kilometers koolstofvezel aan het werk gegaan, met als resultaat dat de Huayra slechts 1.350 kilo weegt. Koppel dat aan de 6,0-liter biturbo V12 van AMG – de oude 7.3 is helaas verleden tijd – en je snapt dat ie onnoemelijk hard van z’n plek komt. Maar liefst 700 pk en 1.000 Nm stuwen de Huayra in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Z’n top: een ziekelijke 370 km/u. Daarnaartoe schakel je met een zeventraps robotbak met dubbele koppeling.
In Genève presenteert Pagani de Huayra aan het publiek; later dit jaar zal ie te koop zijn voor een prijs die wij helemaal niet willen weten.
Reacties