Net als de Pagani Zonda wil zijn opvolger, de Huayra, niet stilletjes aan de Italiaanse horizon verdwijnen. De Huayra is inmiddels ingehaald door de Utopia, maar wordt nu gereanimeerd. Het initiële plan van de auto hierboven was om de Imola Coupé te spiegelen, maar dat idee verdween in de prullenbak. In plaats daarvan dient de Huayra R als basis voor deze Pagani Imola Roadster. Ook geen verkeerd startpunt.

Genesteld in dit one-off ontwerp is een verbeterde versie van de 6,0-liter V12-turbomotor die AMG speciaal voor Pagani heeft gebouwd. In deze vorm produceert ie 850 pk en 1.100 Nm. De sequentiële versnellingsbak komt van Xtrax en heeft zeven versnellingen. De bakken met vermogen gaan uiteraard enkel naar de achterwielen.

De topsnelheid van de Pagani Imola Roadster

De orkaan aan geluid die de twaalfcilinder maakt, komt via zes uitlaatpijpen naar buiten. Volgens Pagani klinkt de nieuwe cabrio niet alleen geweldig, maar kan hij ook met een kracht van 2 g accelereren. Een 0-naar-100-tijd is niet opgegeven, maar die zal kort zijn. De topsnelheid is trouwens 350 km/u, maar dat is niet het doel.

De Pagani Imola Roadster moet bekend gaan staan om zijn aero-efficiëntie. Hij heeft duidelijk het woord ‘elegantie’ in de mond genomen en daarna ‘rondetijd’ uitgespuugd. ‘Iedere lijn en ieder oppervlak van de Imola Roadster is ontworpen met het doel om 600 kilo downforce te genereren bij 280 km/u’, legt Pagani uit. Hier helpen de grotere luchtinlaten en aangepaste wielkasten bij.

Ondanks dat er geen dak op zit, is er wel een luchthapper die de grote longen van de AMG-motor vult met zuurstof. De centrale vin die boven de V12 langs loopt, helpt de auto om rechtuit te blijven gaan. Het achtersteven bestaat uit een diffuser en een nogal machtige achtervleugel. De zevenspaaks wielen meten trouwens 21 inch op de voorkant en 22 inch achter, en er zit rubber van Pirelli omheen.

Het lage gewicht van de cabrio

Dit alles zit gemonteerd rondom de Carbo-Titanium kuip van Pagani, die ‘sterker is dan ooit’. Het gebruik van composiet zorgt ervoor dat de Imola Roadster maar 1.260 kilo weegt. Een Golf met een setje clubs weegt meer, waarschijnlijk. Daar draagt zelfs de speciale lak (die voor het eerst te zien was op de Imola Coupé) aan bij, die 5 kilo bespaart.

Een belangrijk detail – de prijs – blijft voorlopig een raadsel. We weten dat Pagani maar acht van de deze Imola Roadsters bouwt, dus verwacht een prijskaartje ergens in de miljoenen. Mocht je interesse hebben, dan ben je waarschijnlijk al te laat, want auto’s als deze zijn vaak al uitverkocht voordat ze überhaupt gepresenteerd worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)