
We gaan nog even door met zuinige, grote auto’s op deze woensdagochtend. Het grootse hybridenieuws dat Porsche voor ons in petto had, is namelijk bekend. De uitverkorene is logischerwijs de vierzits Panamera geworden, en daarmee is er iets heel bijzonders gebeurd. De Panamera S Hybrid is namelijk de eerste Porsche die ooit een a-label wist te behalen.
Los van dat we nog steeds liever naar een net gebruikte toiletpot in een Mexicaans (oeps) restaurant kijken dan naar een Panamera, moeten we toegeven dat dit een knap staaltje werk is. Het is namelijk niet zo dat je in de S Hybrid iets tekort komt: het ding heeft 380 pk aan boord, schiet in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt door tot een top van 270 km/u.
De techniek is hetzelfde als in de hybride Cayenne: een 3.0 V6 met compressor (333 pk) gekoppeld aan een achttraps Tiptronic-automaat, plus een elektromotor van 47 pk. De Panamera is natuurlijk wat lichter en aerodynamischer dan een Cayenne en kan daardoor tot 2 km volledig elektrisch rijden. Ook schakelt de auto op de snelweg (tot 165 km/u) de verbrandingsmotor volledig uit wanneer diens vermogen niet nodig is, bijvoorbeeld als je licht bergafwaarts rijdt.
Het gemiddeld verbruik van de Panamera S Hybrid komt uit op 6,8 l/100 km en de CO2-uitstoot op slechts 159 g/km. Moet je wel de speciale Michelin-ecobanden met lage rolweerstand aankruisen op de optielijst, anders zijn de cijfers 7,1 l/100 km en 167 g/km CO2. Maar dan heb je wel een Porsche met grip.
De schone Panamera heeft standaard aardig wat extra’s aan boord, zoals adaptieve luchtvering en – jawel! – een achterruitenwisser. Vanaf juni kun je ‘m bij de Porsche-dealer ophalen voor een niet malse prijs van 127.000 euro.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen
