We gaan nog even door met zuinige, grote auto’s op deze woensdagochtend. Het grootse hybridenieuws dat Porsche voor ons in petto had, is namelijk bekend. De uitverkorene is logischerwijs de vierzits Panamera geworden, en daarmee is er iets heel bijzonders gebeurd. De Panamera S Hybrid is namelijk de eerste Porsche die ooit een a-label wist te behalen.

Los van dat we nog steeds liever naar een net gebruikte toiletpot in een Mexicaans (oeps) restaurant kijken dan naar een Panamera, moeten we toegeven dat dit een knap staaltje werk is. Het is namelijk niet zo dat je in de S Hybrid iets tekort komt: het ding heeft 380 pk aan boord, schiet in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt door tot een top van 270 km/u.

De techniek is hetzelfde als in de hybride Cayenne: een 3.0 V6 met compressor (333 pk) gekoppeld aan een achttraps Tiptronic-automaat, plus een elektromotor van 47 pk. De Panamera is natuurlijk wat lichter en aerodynamischer dan een Cayenne en kan daardoor tot 2 km volledig elektrisch rijden. Ook schakelt de auto op de snelweg (tot 165 km/u) de verbrandingsmotor volledig uit wanneer diens vermogen niet nodig is, bijvoorbeeld als je licht bergafwaarts rijdt.

Het gemiddeld verbruik van de Panamera S Hybrid komt uit op 6,8 l/100 km en de CO2-uitstoot op slechts 159 g/km. Moet je wel de speciale Michelin-ecobanden met lage rolweerstand aankruisen op de optielijst, anders zijn de cijfers 7,1 l/100 km en 167 g/km CO2. Maar dan heb je wel een Porsche met grip.

De schone Panamera heeft standaard aardig wat extra’s aan boord, zoals adaptieve luchtvering en – jawel! – een achterruitenwisser. Vanaf juni kun je ‘m bij de Porsche-dealer ophalen voor een niet malse prijs van 127.000 euro.

Reacties