
Porsche heeft een nieuw topmodelletje in de klasse van de poepende hatchbacksedancoupésupercars. Dacht je dat je heel wat was met je 500 pk sterke Panamera Turbo, dan mag je nu terug in je schulp kruipen: de nieuwe Panamera Turbo S haalt 550 pk en een monsterlijke 800 Nm aan koppel uit dezelfde 4,8-liter biturbo V8.
Dit zorgt, zeker voor een vierpersoons auto, voor ongelooflijke cijfertjes: een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden bijvoorbeeld, en een topsnelheid van 306 km/u. Porsche haast zich om te zeggen dat het verbruik gelijk blijft aan dat van de Turbo, namelijk gemiddeld 11,5 l/100 km. Of zelfs 11,3 l/100 km als je kiest voor 19- in plaats van 20-inch velgen, met speciaal voor de Panamera ontwikkelde Michelin-banden. Lang niet gek.
De Turbo S is standaard uitgerust met het Sport Chrono-pakket, wat betekent dat je een knop krijgt met de standjes ‘normaal’, Sport en Sport Plus. In deze standen wordt het instelbare onderstel wat harder, en de reacties van de motor wat scherper. Ook heeft de auto standaard een sportuitlaat, een anti-rolsysteem voor het betere bochtenwerk, en Porsche Torque Vectoring Plus om de krachten zo optimaal mogelijk over de achterwielen te verdelen.
Uiteraard heeft al dit moois een flinke prijs: in Nederland kun je de Panamera Turbo S vanaf juni krijgen voor het niet malse bedrag van 216.800 euro. Reken in België op ongeveer een derde ton minder.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Let op: vanaf morgen wordt parkeren flink duurder als je niet oppast

Wat is de goedkoopste parkeerapp in 2025 nu EasyPark zo duur is?

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Het Nederlandse leger krijgt de opvolger van de beroemde Humvee
