
Porsche heeft een nieuw topmodelletje in de klasse van de poepende hatchbacksedancoupésupercars. Dacht je dat je heel wat was met je 500 pk sterke Panamera Turbo, dan mag je nu terug in je schulp kruipen: de nieuwe Panamera Turbo S haalt 550 pk en een monsterlijke 800 Nm aan koppel uit dezelfde 4,8-liter biturbo V8.
Dit zorgt, zeker voor een vierpersoons auto, voor ongelooflijke cijfertjes: een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden bijvoorbeeld, en een topsnelheid van 306 km/u. Porsche haast zich om te zeggen dat het verbruik gelijk blijft aan dat van de Turbo, namelijk gemiddeld 11,5 l/100 km. Of zelfs 11,3 l/100 km als je kiest voor 19- in plaats van 20-inch velgen, met speciaal voor de Panamera ontwikkelde Michelin-banden. Lang niet gek.
De Turbo S is standaard uitgerust met het Sport Chrono-pakket, wat betekent dat je een knop krijgt met de standjes ‘normaal’, Sport en Sport Plus. In deze standen wordt het instelbare onderstel wat harder, en de reacties van de motor wat scherper. Ook heeft de auto standaard een sportuitlaat, een anti-rolsysteem voor het betere bochtenwerk, en Porsche Torque Vectoring Plus om de krachten zo optimaal mogelijk over de achterwielen te verdelen.
Uiteraard heeft al dit moois een flinke prijs: in Nederland kun je de Panamera Turbo S vanaf juni krijgen voor het niet malse bedrag van 216.800 euro. Reken in België op ongeveer een derde ton minder.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen
