
Porsche heeft een nieuw topmodelletje in de klasse van de poepende hatchbacksedancoupésupercars. Dacht je dat je heel wat was met je 500 pk sterke Panamera Turbo, dan mag je nu terug in je schulp kruipen: de nieuwe Panamera Turbo S haalt 550 pk en een monsterlijke 800 Nm aan koppel uit dezelfde 4,8-liter biturbo V8.
Dit zorgt, zeker voor een vierpersoons auto, voor ongelooflijke cijfertjes: een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden bijvoorbeeld, en een topsnelheid van 306 km/u. Porsche haast zich om te zeggen dat het verbruik gelijk blijft aan dat van de Turbo, namelijk gemiddeld 11,5 l/100 km. Of zelfs 11,3 l/100 km als je kiest voor 19- in plaats van 20-inch velgen, met speciaal voor de Panamera ontwikkelde Michelin-banden. Lang niet gek.
De Turbo S is standaard uitgerust met het Sport Chrono-pakket, wat betekent dat je een knop krijgt met de standjes ‘normaal’, Sport en Sport Plus. In deze standen wordt het instelbare onderstel wat harder, en de reacties van de motor wat scherper. Ook heeft de auto standaard een sportuitlaat, een anti-rolsysteem voor het betere bochtenwerk, en Porsche Torque Vectoring Plus om de krachten zo optimaal mogelijk over de achterwielen te verdelen.
Uiteraard heeft al dit moois een flinke prijs: in Nederland kun je de Panamera Turbo S vanaf juni krijgen voor het niet malse bedrag van 216.800 euro. Reken in België op ongeveer een derde ton minder.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
