Totdat iemand z’n Valkyrie onder een heel lage brug door rijdt, is deze nieuwe DBS Volante dé open Aston Martin. De DB11 Volante heeft immers altijd een AMG-V8, dus de Aston Martin DBS Superleggera Volante is de enige manier om al fresco te genieten van Astons V12. 5,2 liter, twee turbo’s, 725 pk en 900 Nm, met een vermogens-bandbreedte die een diesel om z’n mammie doet smeken. Soms is het wat te veel van het goede.
Meestal brengt de Aston Martin DBS Superleggera Volante al z’n vermogen met voldoende grip op de weg, maar meer dan eens twerkt hij bij het inhalen met z’n prachtige koolstofvezel heupen als we van baan veranderden, en dus routineus een dotje gas bij geven. Op droog wegdek. In z’n vier.
De Aston Martin DBS Superleggera Volante vs zijn soortgenoten
De Aston Martin DBS Superleggera Volante is een demonische, meedogenloos snelle auto. Ja, hij is een paar tienden langzamer dan de coupé naar 100 km/u, maar nog altijd snel genoeg om mee te kunnen komen met een Ferrari 488 en een Lamborghini Huracán. Supersnel, dank je, dat is het woord dat we zochten.
Het gaat wat ver om een auto van 1,9 ton ook nog eens ‘Superleggera’ – superlicht – te noemen (als je het ons vraagt althans), maar de dikke Aston laat wel merken waar die 100 kilo extra ten opzichte van de coupé heen zijn gegaan. We hebben nog nooit een stijvere cabriolet gereden die niet voorzien was van een koolstof kuip – het onderstel geeft werkelijk geen krimp, niet in gevoel, niet in geluid.
Aston-dynamicachef Matt Becker zegt dat de Aston Martin DBS Superleggera Volante sportief moest blijven om z’n plaats en prijs boven de DB11 te rechtvaardigen. Ook zegt hij dat de opgegeven top 340 km/u bedraagt omdat dat is hoe hard hij kan rijden met de kap naar beneden. Dat is verbluffend. Met het dak omhoog zou hij 346 km/u moeten kunnen halen.
De duistere kunst van de aerodynamica komt dan ter sprake
De Aston Martin DBS Superleggera Volante heeft niet, zoals de coupé, de luchtinlaten en -uitlaten achterop waardoor de staart van de auto aan het wegdek wordt gelijmd. Maar door de luchtstroom aan de voorkant te herzien, denkt Aston dat de cabrio nauwelijks iets aan downforce heeft ingeboet. Belangrijker: je kunt op de snelweg, dakje open, gewoon een gesprek voeren.
Dat dakje openen kost 16 seconden en werkt bij snelheden tot 50 km/u. Het lukt zelfs wanneer je niet eens in de auto zit – je drukt op je sleutel en daar gaat je dak. Het is allemaal heel goed bedacht en schitterend geassembleerd. Dat mag ook wel, voor dik vier euroton (de officiële prijs is nog niet bekend, maar de coupé kost in Nederland al bijna 400 mille).
Minpunten heeft hij ook, maar laten we daar niet te lang bij stil staan
Het aanraakgevoelige scherm op het dashboard is net zo tenenkrommend als in de (veel goedkopere) DB11, het zicht naar alle vier de hoeken is hopeloos en de V12 is minder uitzinnig qua geluid nu hij turbo’s heeft gekregen (later dit jaar zal hij nog verder worden verstomd door de nieuwe EU-regels).
Maar dit ding stuurt, remt en gaat met zoveel verve en ziet er zo goed uit, dat ie toch je hart steelt. De beste instellingen? Zet de motor in Sport Plus (luid gekraak uit de uitlaat, woeste blaf, scherpe respons), laat de ophanging in de normale GT-modus staan (opdat je dat onderstel onder je kunt voelen glijden) en schakel er zelf op los met de koolstofvezel flippers.
De besturing is accuraat, prachtig afgewogen en verfrissend afgemeten, in tegenstelling tot de joystick-achtige snelheid waarmee nieuwe Ferrari’s de bocht in gaan. De Aston Martin DBS Superleggera Volante is er merkbaar trots op dat hij wat kalmer is. Dit is een nette bruut, charmant en stijlvol. En dat maakt ’m de ultieme, moderne verschijningsvorm van een klassieke Aston Martin.
Motor
5.204 cc
V12 biturbo
725 pk @ 6.500 tpm
900 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top 340 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,0 l/100 km
295 g/km CO2 G
Afmetingen
4.715 x 1.970 x
1.295 mm (l x b x h)
2.805 mm (wielbasis)
1.863 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Reacties