
Aston Martin DBX by Q. Dat klinkt al vet. Wat zal majoor Geoffrey Boothroyd dit keer voor ons in petto hebben? Bepantserde lak die kogels terugkaatst naar hun afzender? Een biologisch afbreekbaar oliespoor? Een ruggenkrabber die automatisch detecteert waar je jeuk hebt? Raketten die zich automatisch afvuren op mensen die volledige concerten in hun Instagram-story zetten? Nee, niets van dat alles. De Aston Martin DBX by Q heeft niets te maken met James Bond.
De naam van de speciale afdeling, Q by Aston Martin, zal geen complete toeval zijn. En waarschijnlijk vindt Aston Martin het niet erg dat je dacht aan James Bond bij het zien van de naam. Je moet het zien als Astons versie van de MSO- of SVO-afdelingen van andere Britse merken. In het geval van de DBX pompen ze de SUV vol met koolstofvezel en andere mooie materialen. De middenconsole, deurpanelen en de vloer van de kofferbak krijgen koolstofvezel dat uit 280 lagen bestaat. Andere delen zijn bekleed met gefreesd aluminium. Onderdeel van de Aston Martin DBX by Q zijn de zwarte 22-inch velgen.
De kleur op de fotos is Satin Xenon Grey en aan de buitenkant monteert Aston nog een stel koolstofvezel delen. Aan de motor is niets veranderd: de 4,0-liter biturbo-V8 van AMG produceert nog steeds 550 pk en 700 Nm. Daarmee sprint de Aston Martin DBX (2.245 kilo) in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 291 km/u. De remmen zijn van staal, niet van koolstof-keramiek. De negentrapsautomaat en de vierwielaandrijving sturen al het vermogen naar de achterkant als dat gewenst is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Aston DBX vs Bentayga V8 vs Urus vs Cayenne

De F1-safetycar komt in 2021 ook van Aston Martin

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
