
Aston Martin DBX by Q. Dat klinkt al vet. Wat zal majoor Geoffrey Boothroyd dit keer voor ons in petto hebben? Bepantserde lak die kogels terugkaatst naar hun afzender? Een biologisch afbreekbaar oliespoor? Een ruggenkrabber die automatisch detecteert waar je jeuk hebt? Raketten die zich automatisch afvuren op mensen die volledige concerten in hun Instagram-story zetten? Nee, niets van dat alles. De Aston Martin DBX by Q heeft niets te maken met James Bond.
De naam van de speciale afdeling, Q by Aston Martin, zal geen complete toeval zijn. En waarschijnlijk vindt Aston Martin het niet erg dat je dacht aan James Bond bij het zien van de naam. Je moet het zien als Astons versie van de MSO- of SVO-afdelingen van andere Britse merken. In het geval van de DBX pompen ze de SUV vol met koolstofvezel en andere mooie materialen. De middenconsole, deurpanelen en de vloer van de kofferbak krijgen koolstofvezel dat uit 280 lagen bestaat. Andere delen zijn bekleed met gefreesd aluminium. Onderdeel van de Aston Martin DBX by Q zijn de zwarte 22-inch velgen.
De kleur op de fotos is Satin Xenon Grey en aan de buitenkant monteert Aston nog een stel koolstofvezel delen. Aan de motor is niets veranderd: de 4,0-liter biturbo-V8 van AMG produceert nog steeds 550 pk en 700 Nm. Daarmee sprint de Aston Martin DBX (2.245 kilo) in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 291 km/u. De remmen zijn van staal, niet van koolstof-keramiek. De negentrapsautomaat en de vierwielaandrijving sturen al het vermogen naar de achterkant als dat gewenst is.
Meer van TopGear


Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Aston Martin viert nu al dit F1-jaar met deze DBX 707 AMR23 Edition

Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’
