
Aston Martin DBX by Q. Dat klinkt al vet. Wat zal majoor Geoffrey Boothroyd dit keer voor ons in petto hebben? Bepantserde lak die kogels terugkaatst naar hun afzender? Een biologisch afbreekbaar oliespoor? Een ruggenkrabber die automatisch detecteert waar je jeuk hebt? Raketten die zich automatisch afvuren op mensen die volledige concerten in hun Instagram-story zetten? Nee, niets van dat alles. De Aston Martin DBX by Q heeft niets te maken met James Bond.
De naam van de speciale afdeling, Q by Aston Martin, zal geen complete toeval zijn. En waarschijnlijk vindt Aston Martin het niet erg dat je dacht aan James Bond bij het zien van de naam. Je moet het zien als Astons versie van de MSO- of SVO-afdelingen van andere Britse merken. In het geval van de DBX pompen ze de SUV vol met koolstofvezel en andere mooie materialen. De middenconsole, deurpanelen en de vloer van de kofferbak krijgen koolstofvezel dat uit 280 lagen bestaat. Andere delen zijn bekleed met gefreesd aluminium. Onderdeel van de Aston Martin DBX by Q zijn de zwarte 22-inch velgen.
De kleur op de fotos is Satin Xenon Grey en aan de buitenkant monteert Aston nog een stel koolstofvezel delen. Aan de motor is niets veranderd: de 4,0-liter biturbo-V8 van AMG produceert nog steeds 550 pk en 700 Nm. Daarmee sprint de Aston Martin DBX (2.245 kilo) in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 291 km/u. De remmen zijn van staal, niet van koolstof-keramiek. De negentrapsautomaat en de vierwielaandrijving sturen al het vermogen naar de achterkant als dat gewenst is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Aston DBX vs Bentayga V8 vs Urus vs Cayenne

De F1-safetycar komt in 2021 ook van Aston Martin

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
