
Als je naar de snackbar gaat, bestel je ook niet een vegetarische knakworst met appelmoes en een banaan. Welnee, dan probeer je toch de combinatie van gefrituurde waar, sauzen en uien te maximaliseren. En als je naar een sterrenzaak gaat, kies je ook niet voor de daghap. En als je een Aston Martin DBX gaat bestellen, ga je ook niet voor de instapper. Dan wil je de dikste en dat is sinds vandaag de Aston Martin DBX S.
Aston Martin kwam er zelf ook achter dat niemand de instapper koos. De reguliere DBX werd vorig jaar zelfs stilletjes uit het gamma gehaald. Daardoor werd de DBX 707 de instapper. Dat kan natuurlijk niet, dus is er nu de DBX S. Het is de S van sportief, de S van sneller en de S van subtiel. Het zorgt er in elk geval dat jij als succesvol eredivisievoetballer deze bestelt en niet de standaard 707. Die is nu enkel voor Keukenkampioendivisievoetballers.
Hoe snel is de Aston Martin DBX S dan eigenlijk?
De motor is nog altijd dezelfde 4,0-liter V8 met twee turbo’s van AMG, de sportdivisie van Mercedes. De V8 levert nu 727 pk aan vermogen en 900 Nm aan koppel. Standaard. Daarmee heeft Aston Martin (wederom) een unieke aanbieding, want de motor sterker dan de auto’s van AMG zelf. De transmissie en het AWD-systeem zijn ook van Mercedes. De topsnelheid is 311 km/u. Van 0-100 km/u sprinten is gedaan in 3,3 seconden, net zo snel als de 707. Alleen de Lamborghini Urus SE is dus sneller.

Nee, het surplus aan vermogen merk je pas bij de 0-200 km/u-sprint, die drie tienden van een seconde sneller achter de rug is. Die extra snelheid komt niet alleen door 20 pk extra, maar ook doordat de Aston Martin DBX S een kleine 50 kilo lichter is. Of nou ja, een kleine 50 kilo lichter kan zijn. Dan moet je wel zelf aan de slag gaan gaan met het selecteren van lichtgewicht opties, zoals het koolstofvezel dak en de magnesium wielen. Dan haalt Aston Martin ook de dakrails eraf, die kennelijk van gietijzer zijn gemaakt.
Allemaal kleine aanpassingen
Maar net als bij de Ferrari van gisteren, zijn er vooral heel veel kleine veranderingen die een groot effect hebben. Je hebt niet alleen ietsje meer vermogen en potentieel minder gewicht, maar ook meer plezier achter het stuur, beloven de Britten. De automaat is aangepast en reageert alerter in Sport en Sport+. De besturing is ook aangepast en is nu directer dan voorheen. Het chassis en de keramische remschijven van de DBX 707 zijn wel ongewijzigd overgenomen. Daar hadden we dan ook niet veel over te klagen.
Lees ook: De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch
Tenslotte wat voor de carspotters die hun favoriete linksback of keeper willen spotten: je kan de ‘S’ vrij makkelijk herkennen. Naast de wielen en het dak zijn de bumpers anders en zijn er wat rode details. Wellicht kun je details eventueel laten matchen van de club waarvoor je dat moment speelt. De uitlaten staan nu diagonaal boven elkaar, net als sommige snelle Lexussen. De prijs van de Aston Martin DBX S is niet bekend, maar een beetje middenvelder moet er wel een week of vier voor werken.