Dit is ‘m. De snelste, krachtigste en strakst sturende Aston Martin DBX ooit gebouwd. Aston Martin noemt het de DBX707 en dat heeft niets met trouwe klant 007 te maken. De Aston Martin DBX707 produceert 707 pk en 900 Nm. Daarmee zou het volgens Aston de krachtigste luxe-SUV ter wereld zijn. Het spul van Dodge wordt blijkbaar niet meegerekend.
Specificaties Aston Martin DBX707
Het vermogen komt nog altijd uit de 4,0-liter V8 die AMG voor Aston in elkaar sleutelt. De geruchten over een twaalfcilinder blijken dus helaas niet te kloppen. De achtcilinder met twee turbo’s hangt aan een negentraps automaat. Van 0 naar 100 gaat de DBX707 in 3,3 seconden, sneller dan een Urus en even snel als de Porsche Cayenne Turbo GT. De topsnelheid is 310 km/u, waardoor het tevens de snelste productie-SUV ter wereld is. De Bentayga Speed was voorheen de titelhouder, met een top van 306 km/u.
Waar komt het extra vermogen vandaan?
Nieuwe turbo’s en nieuwe software voor de motor zijn de grootste daders. De versnellingsbak kreeg een ‘natte koppeling’ (waarbij het mechanisme in olie ligt) om het extra koppel goed te verwerken. Aston belooft kortere schakeltijden en zegt dat de DBX707 vanuit stilstand beter van zijn plek komt.
Er is een Race-modus en 100 procent van het vermogen kan desgewenst naar de achterwielen. Ook is er een nieuw elektronisch differentieel. Qua wegligging moet de auto lichter en wendbaarder aanvoelen door kleine aanpassingen aan het luchtgeveerde onderstel. Grotere keramische remmen met 420-millimeter schijven vóór zorgen voor betere vertraagprestaties. De totale reminrichting weegt nu 40,5 kilo minder.
Het uiterlijk van de Aston Martin DBX707
De grotere remmen verstoppen zich in 22- of 23-inch wielen. De grille is groter, er zijn meer luchtinlaten, er is een nieuwe splitter en frisse dagrijverlichting. Uiteraard groeide de uitlaat en ook de diffuser is groter. En vergeet niet even naar de spoiler op de achterklep te kijken. Standaard monteert Aston sportstoelen en voor het interieur zijn er drie configuraties mogelijk, allemaal met mooie stofjes zoals alcantara. De Q-afdeling van Aston zoekt graag de grenzen van de goede smaak voor je op als je andere wensen hebt.
Ok heeft op 3 februari 2022 geschreven:
Waarom zitten er überhaupt maar 2 uitlaten op de normale versie .
T is toch ergens wel een sport suv , en de achterkant is nu ook veel sportiever en niet meer een soort “de ik wil er uit zijn als rolls look”.