Vaak zijn het de mooie, prestigieuze merken met de meest prachtige auto’s waarbij het kasboekje leest als een soapserie. Maserati, Lamborghini, Jaguar: allemaal hebben ze een periode gekend waarin het iets minder ging. Aston Martin heeft nog nooit winst gemaakt op een duurzame wijze. Het is aan Adrian Hallmark – de nieuwe CEO van het merk – om daaraan iets te doen. Zijn visie: Aston Martin moet elektrisch rijden zo lang mogelijk uitstellen.
Dat is op zijn minst opmerkelijk, want er komt een moment dat elektrisch de enige manier is om een auto te verkopen in Europa en dan is het wel handig om er ervaring mee te hebben. Dat wil Aston Martin op een andere manier gaan doen en dat is het verkopen van zoveel mogelijk plug-in hybrides. Dat is geen verrassing: Hallmark was tot september vorig jaar de CEO van Bentley en daar paste hij een soortgelijke strategie toe: zoveel mogelijk hybrides, elektrisch zo lang mogelijk uitstellen.
Aston Martin stelt elektrisch dus nog even uit
De elektrische Aston Martin stond op de planning voor 2027, maar dat wordt uitgesteld naar 2030. Aston Martin wil namelijk meeliften op de stijgende vraag van auto’s in het duurste segment, zo laat hij weten aan TopGear. Volgens Hallmark is de markt nu vier maal groter dan tien jaar geleden. Met hybrides bedien je de meeste klanten. Overigens wordt de eerste hybride Aston Martin niet echt een typische Prius-concurrent.
De eerste PHEV van Aston Martin wordt de spotgoedkope Valhalla (afbeelding boven), een supercar met benzinemotor en elektromotor. Daarna zullen de ‘normale’ modellen van Aston Martin ook geëlektrificeerd worden. De elektromotoren en accu’s hoeven ze niet zelf te ontwikkelen, want, net als de benzinemotoren, kopen ze die in bij Mercedes-AMG.
Samenwerking met Lucid
Voor de elektrische Aston Martin gaan de Britten ook niet het wiel opnieuw uitvinden. Ze hebben al een deal met de Amerikaanse EV-bouwer Lucid Motors voor de aandrijflijnen. Op welke manier de eerste Aston Martin EV er komt, is niet duidelijk. Aanvankelijk zou het een op zichzelf staand model worden, maar lijken ze van af te stappen. Het is sowieso een heel erg opmerkelijke strategie. Jaguar is gestopt met auto’s bouwen en gaat straks alleen nog maar dure elektrische auto’s maken.
Lees ook: Aston Martin DB12 vs. Maserati GranTurismo Trofeo: Wat is de beste super-GT?
Concurrent Maserati heeft wéér een andere strategie: ze bouwen óf benzineauto’s óf elektrische. Eén ding staat wel vast, Aston Martin zal zolang mogelijk auto’s met verbrandingsmotoren blijven maken. Zoals Maserati CEO Santo Ficili het zo mooi verwoordde: ‘vermogende klanten willen whisky’s, sigaren en sportwagens met verbrandingsmotoren. Ze weten dat het niet gezond is, maar het is wel iets waar ze af en toe van willen genieten’
- Eerste elektrische Aston Martin komt dus pas in 2030 op zijn vroegst, niet 2027
- Elektrische Aston krijgt techniek van Lucid Motors
- Zoveel mogelijk hybrides (in samenwerking met AMG)
- zo lang mogelijk verbrandingsmotoren
- Pas volledig elektrisch rond 2035-2040
EC Dubost heeft op 3 februari 2025 geschreven:
Ik lees….”er komt een moment dat elektrisch de enige manier is om een auto te verkopen in Europa “. Niet als het aan mij ligt. Om te overleven hoop ik dat we tijdig de klimaatfascisten kunnen wegstemmen of indien nodig een NEXIT.