Voor het eerst sinds 1968 waagt Aston Martin zich weer aan de ontwikkeling van een compleet eigen motor. De huidige 4.0 V8 komt van AMG en de V12 bestaat ten dele uit Ford-spulletjes. De nieuwe zescilinder van Aston Martin zorgt voor de voorwaartse beweging van de nieuwe Valhalla (je bent niet de enige die ‘m telkens vergeet) en zal in de toekomst ook andere Astons voorzien van vermogen. Het moet de krachtigste aandrijflijn in het aanbod worden.

De Aston Martin V6 is een gloednieuwe 3,0-liter met de codenaam TM01. In de eerste generatie Pokémon is dat de aanval Mega Punch – en wij zijn van mening dat toeval niet bestaat. Het Engelse merk koos voor een ‘hot V’-indeling, waarbij de turbo’s boven op de motor liggen, tussen de kleppendeksels. Deze setup bespaart ruimte, zodat er plaats is voor hybride en plug-in hybride techniek. Ook zorgt deze compacte structuur voor een gewicht van slechts 200 kilo. Dat is natuurlijk zonder al het elektrospul. De driecilinder met 600 pk van Koenigsegg weegt 70 kilo.

Aston Martin V6 is de krachtigste

‘Aston Martin ontwikkelt een nieuw gamma hybridesystemen om te zorgen dat de complete unit de krachtigste in het Aston Martin-aanbod wordt wanneer hij te koop is’, laat het merk weten. Bedoelen ze dan dat de Aston Martin Valhalla (of toekomstige toepassingen van de motor) krachtiger zal zijn dan de Valkyrie? Waarschijnlijk niet; de Valkyrie is al enige tijd uitverkocht en telt dus niet mee met het aanbod.

Het betekent wel dat de Aston Martin V6 in combinatie met de hybride toevoegingen krachtiger zal zijn dan 720 pk, want dat is het vermogen van de Aston Martin DBS Superleggera. ‘De uiteindelijke vermogens- en koppelcijfers van deze aandrijflijn worden bepaald door de gewenste karakteristieken van elk product en zullen bevestigd worden ten tijde van de lancering’, schrijft Aston nog over de definitieve pk’s.

Aston Martin V6 laat zich voor het eerst horen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)